A városi és elővárosi buszcsalád közös fejlesztése a tavalyi év második felében indult, mintegy 150-200 millió forint fejlesztési költség mellett. A négy típus karosszériáját és egyéb tartozékait az Ikarus készíti, míg a futóművek, ülések, egyes vázszerkezeti darabok kivitelezését a Rába végzi, a motor pedig az Egyesült Államokban készül.
A Nyugat-Európában gyártott, hasonló kategóriájú buszoknál mintegy 30-40 százalékkal olcsóbban kínálnák a járműveket, igényekhez igazodva; a szóló autóbusz becsült ára 170-190 ezer euró, míg a csuklósé 260-300 ezer euró lenne.
Az együttműködés a több évtizedre visszatekintő kooperációs formára kíván támaszkodni, a lehető legnagyobb mértékben kívánják igénybe venni a magyar beszállítói hálózatot és kihasználni a meglévő gyártókapacitások és szakembergárda kínálta előnyöket.
Princz Ferenc, az Ikarusbus Kft. ügyvezető igazgatója szerint 20-30 darab autóbusz megrendelése esetén a projekt már profitábilis. Reálisnak véli, hogy a későbbiekben évi 1000-1500 darab autóbuszt is gyártsanak.
A legstabilabb partnernek a BKV Zrt. ígérkezik, amely 200-250 darab autóbuszra tarthat igényt. Az exportigények felmérése jelenleg is folyik. A társaság célja, hogy az Ikraus évtizedes hagyományú, elsősorban feltörekvő országokbeli megrendelői között találjon partnerre.
A kivétel nélkül alacsony padlós, rozsdamentes acélból készült vázszerkezetű buszokat EURO 5-ös motorral szerelték fel, a járművekbe ingyenes WIFI internet, belső biztonsági kamera és GPS navigációs rendszer is bekerült.
Az előzetes tervek szerint a Rába és az Ikarus együttműködése keretében később távolsági autóbuszcsaládot is kifejlesztenének. Ennek kapcsán a Volán-társaságok megrendeléseire is számítanak. Az Ikarusbus Kft. üzemében jelenleg 220-an dolgoznak, a későbbiekben azonban nagyobb létszámbővítés lehetősége is fennáll.