Valós fogyasztási adatokat akar az EU
A mérési szabvány megváltoztatását tervezi az Unió, hogy az eredmények tükrözzék az autók valódi fogyasztását. A cél az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátás és a tisztább levegő, no meg némi plusz adóbevétel lenne.
Mindannyian tapasztalhatjuk nap mint nap, hogy az összes autó jóval több üzemanyagot fogyaszt a valóságban, mint a gyári adatok alapján sejtenénk. Az eltérés a jelenleg használt szabványos európai mérési ciklusoknak köszönhető: ezek olyan körülmények között mérik a fogyasztást, amelyek nagyjából egy óvatos kisnyugdíjas vezetési stílusát tükrözik. Alacsony fordulatszámmal, kevés elindulással és megállással számolnak, így a forgalom ritmusának követése a ciklus paramétereihez mérten féktelen ámokfutásnak tűnik.
Eddig nem volt túl nagy jelentőssége a valóság és a mérési körülmények közti szakadéknak, hiszen a fogyasztás-adatok összehasonlíthatóak voltak, így tájékoztatásnak megfeleltek, a vásárlók pedig már rég leszoktak róla, hogy emiatt reklamáljanak. Most azonban, hogy az EU a szén-dioxid-kibocsátás, azaz áttételesen a fogyasztás alapján vetne ki bírságokat az autógyártókra, illetve számos országban az autókra kivetett adó is a szén-dioxid-emisszióval arányos, a politikusok valós adatokat szeretnének a katalógusokban látni. Ha sikerül átverni a törekvést, akkor a 130 g/km-es flotta-átlagot, amely 2015-től minden autógyárra vonatkozni fog, sokkal nehezebb lesz teljesíteni, mint bárki gondolná.
A javaslat persze még nagyon távol van attól, hogy törvény legyen belőle, és van egy olyan érzésünk, hogy az autógyártók megpróbálják majd megtorpedózni az ötlet megvalósulását, de ha mégis változtatnak a mérés módján, az azzal a kellemes mellékhatással járhat, hogy a katalógus-adatok és a valóság közelebb kerülhet egymáshoz.