Jelenleg mintegy 130 kisebb-nagyobb üzem készít személyautókat Kínában, ami a kormányzat szerint is értelmetlen pazarlás: csak a legnagyobbakat szeretnék megtartani. Az elképzelés az, hogy összevonják és racionalizálják az autógyártást az országban.
Nem titok, hogy az autóipar soha nem látott sebességű fejlődése mögött a kínai központi vezetés gigantikus támogatásai állnak. Dollár-százmilliárdokat költenek arra, hogy minél hamarabb világszínvonalú termékeket állíthasson elő a helyi autóipar, amely tíz éve lényegében még alig létezett. A központi támogatás hatására hatalmas fegyver- és repülőgépgyáraktól kaszaélező TSZ-melléküzemágakig számtalan cég állt át az új termékek fejlesztésére és gyártására, de csak néhány nevezhető sikeresnek. Jelenleg öt olyan gyártó működik, amely évi egymillió, vagy több autót készít, és a tíz legnagyobb helyi cég látja el a piac 87%-át: tavaly 11,89 millió járművet készítettek. Mindebbe persze beleszámolják a külföldi gyártók helyi partnereit is – többek közt ennek is köszönhető, hogy a gyártás zöme ma még a belső piacon talál gazdára.
A kínai kormány terve az, hogy 2012-re két-három olyan gyártót hoz össze a jelenlegi cégek egyesítésével, amely éves szinten legalább kétmillió járművet állít elő, de ami még lényegesebb, az export fellendítését tervezik. Tavaly csupán 369 ezer kínai autót adtak el az ország határain kívül, de a tervek szerint öt éven belül 20% fölé szeretnék emelni a kivitel arányát, ami 2,5 és 3 millió példány közti kivitelt jelent. Ehhez azonban az állami támogatás hatékonyabb elköltésére volna szükség, azaz az évi 10 ezres példányszám alatt termelő autófaragó üzemek ideje alighanem kínában is hamar véget ér: csak a nagyok maradhatnak, amelyek képesek lehetnek felvenni a versenyt az amerikai, japán, európai és koreai konkurenciával.