A Saab partnert keres

2010.05.31. 17:08

A svéd gyárban komolyan gondolják, hogy elkészítik legelső személyautójuk korszerű utánérzését, de a cél eléréséhez egyelőre hiányzik a megfelelő műszaki háttér. A megoldás egy tömeggyártó bevonása lenne.

04

Sok más autógyártóhoz hasonlóan a Saab is a BMW példáját követné, amely a Minivel egyértelműen elfoglalta a luxuskivitelű kisautók trónját. A múltidéző forma adott – a cseppforma ős-Saaboknál kevés jellegzetesebb autó létezik –, csakhogy még az évi több százezer példányban készülő Mininél is problémát okoz egyes drága alkatrészek gyártása, ahhoz például, hogy a motorok és a váltók gyártásán ne veszítsék el, amit az autók eladásával keresnek, a németeknek be kellett vonniuk a Peugeot-t. A Saabnak ráadásul épp csak annyi pénze van, hogy fennmaradjon, azaz a fejlesztést minél olcsóbban kellene megúszniuk.

Az egyetlen megoldás, amely szóba jöhet, egy külső partner bevonása lehet. Ha találnak egy nagyobb gyártót, amely hajlandó segíteni, akkor az is elképzelhető, hogy a Saabnak csak egy már meglevő modell karosszériáját kell átterveznie, minden más adott lesz – hasonlóan a Ford módszerével, amely a Ka második generációját a Fiattal gyárttatja, az 500-as alapjain. A svéd gyártó vezérigazgatója szerint már megkezdték a tárgyalásokat több lehetséges partnerrel is, és az a cél, hogy négy hónapon belül kidolgozzanak valamiféle megoldást és megkezdhessék a korszerű 92-es tervezését.

A jelenlegi gazdasági körülmények között aligha lesz nehéz partnert találni: a legtöbb tömeggyártó örül az efféle megrendeléseknek, hiszen anélkül köthetik le gyártási kapacitásukat, hogy az autók eladásával foglalkozniuk kellene. A kérdés inkább az, hogy honnan lesz pénz a típusfejlesztésre, hiszen az ilyesmi euró-százmilliókba kerül, a Saab pedig épp csak megmenekült a felszámolástól, így örülhet, ha a számláit fizetni tudja.