Már gyártják az új Fiat kéthengerest
Tegnap indult be az új gyártósor Lengyelországban, ahol az elsősorban kisautókba szánt új Twinair motorcsalád készül.
A 900 köbcentis benzines, amely évek óta az első korszerű, személyautókba szánt kéthengeres motor, először a Fiat 500-asban jelenik meg, de később várhatóan a Pandába, a Puntóba, az 500-ason alapuló Ford Ka-ba és más modellekbe is beépítik. A kéthengeres annak az egységesítési programnak a harmadik lépcsője, amely lényegében háromra csökkenti a Fiatokban használt benzinmotorok számát. Az 1,4 és az 1,8 literes turbómotorok már számos modellben kiváltották a korábbi 1,6, 1,8, 2 és 2,4 literes szívómotorokat, lefedve a 77 és 230 lóerő közti teljesítmény-tartományt. A kéthengeressel elsősorban a régebbi, 1,1 és 1,2 literes motorokat váltják ki: egyelőre háromféle kivitelről tudunk, egy 65, egy 85 és egy 105 lovasról. Az utóbbi kettő turbófeltöltéses lesz, így érték el, hogy teljesítményben elérje egy 1,6 literes négyhengeres szintjét.
A Fiat utoljára az 1998-ig gyártott Cinquecentóban alkalmazott kéthengeres motort – egy 31 lóerős vízhűtéses 700-ast – a későbbi modelljeikben viszont teljesen áttértek a négyhengeres motorok alkalmazására a kisebb modellekben. A kéthengeresek kipusztulása a személyautókban nem is véletlen, a darabos működés itt konstrukciós sajátosság, és egyelőre nem tudni, hogy a Fiat hogyan tudta kiküszöbölni a rázkódást.