Lengyelország helyett Olaszországban fogják gyártani a következő Pandát, miután a pomiglianói Fiat-üzem dolgozói beleegyeztek jogaik kurtításába.
A szakszervezetek és a menedzsment hajráncigálós veszekedése semmilyen területen nem szokott jól végződni. Nagyvárosok közlekedése bénul meg, repülőterek változnak át tömegszállássá, esetleg egy autóiparáról híres ország gyártói dőlnek kardjukba. Az állampolgárok meg csak néznek értetlenül.
A válságnak nevezett átalakulási folyamatnak sok pozitív hozadéka ugyan nincs, de az emberek legalább megtanulták megbecsülni, hogy egyáltalán van munkahelyük. Ez vihette rá a Fiat dél-olaszországi gyártóegységének dolgozóit is, hogy beleegyezzenek a műszakszám rugalmas növelésébe, valamint a sztrájkjoguk és a betegszabadság korlátozásába. A 4642 munkavállalónak majdnem kétharmada, illetve öt szakszervezetből négy megszavazta saját jogaik megnyirbálását. Ha nem tesznek így, veszélybe került volna a munkahelyük.
Érthető, hogy a vezetőség ehhez a feltételhez kötötte az üzem bővítését, mert a pomiglianói gyár az egyik legkevésbé hatékony a dolgozók és az évente megtermelt autók aránya alapján. Évi 35 ezer autót gyártottak eddig a dél-olasz üzemben, de a megegyezésnek köszönhetően a darabszámot 300 ezerre, a létszámot pedig 15 ezerre fogják növelni a következő Panda gyártósorának kiépítésével. Elképzelhető, hogy a politikának is volt némi köze a döntéshez, hiszen az olasz GDP több mint egytizedét a Fiat hozta össze tavaly.