Egy év felkészülést csapott agyon
Május 14-én írtunk utoljára Antal Krisztiánról. Tudják, a magyar srác, aki meg akarta mászni a hegyet Coloradóban, aki egyetlen magyarként részt akart venni a Felhők Versenyén, a Pikes Peak International Hill Climb-on. Akkor még gőzerővel reszelték a motort, gyártották az okos féket, hogy a saját építésű Toyota Celica végre odacsaphasson. A verseny rajtja június 27-én volt. Önök szerint elkészült az autó? El. Odaértek a versenyre? Oda. Akkor miért nem volt magyar név az eredménytáblán?
Krisztián pontosan tudta, mennyi mindennek kell összeállnia ahhoz, hogy a Pikes Peak-en részt vehessen. Lassan húsz éve van az autósportban, indult már rengeteg hasonló versenyen, látott már egyet s mást, szóval a hegyi felfutásról, mint műfajról elég árnyalt kép alakult ki a fejében. Csakhogy azok európai versenyek voltak. A Pikes Peak pedig A Verseny. A legnagyobb, az utolérhetetlen, a legkeményebb, ahol még akkor is csak vért izzadva jutsz be az első ötbe bő egy perces hátránnyal, ha neved Marcus Grönholm. De hát tudta ezt Antal Krisztián, időben el is kezdte szervezni a dolgot.
Úgy saccolta, nagyjából egy évnek elégnek kell lennie felkészülésre. Eredetileg nem a Celicával akartak indul, de végül idő és pénz hiányában mégis a Toyotát kezdték el átépíteni. Bár májusban a motor még egyáltalán nem volt kész, a terveknek megfelelően sikerült időben kihajóztatni a verseny autót Európából. Volt egy tüchtig kis terv, egy jól kitalált koreográfia, és itt még sínen ment minden.
Azt tudni kell, hogy egy ilyen felfutó versenynél nem elég odaérni a rajtra. Ha az ember komolyan akarja csinálni, akkor már hetekkel a tényleges futam előtt a helyszínen kell lenni, autózni a majdani pályán, elemezni, megfigyelni, memorizálni, akklimatizálódni. Tehát egy kicsit be kell költözni a versenypályára. Aki a hivatalos edzésből akarja megtanulni a kanyarkombinációkat, annak minimum zseninek kell lennie, mivel az autózások száma eléggé korlátozott: jelen esetben egy, azaz egy darab.
Persze van plusz tréning, sok pénzért, az is hivatalos, június 5-én. Az is egy, azaz egy darab. Csakhogy ahhoz bő fél hónappal a rajt előtt ki kellett volna érni. Ez azt jelenti, hogy biztonságos ráhagyással valamikor áprilisban kellett volna elindítani az autót. Az lassan negyed éves távollétet és munkából való kiesést jelentett volna Antalnak, amit már nem tudott bevállalni. Így a plusz edzés, ami a mezőny felének megvolt, neki kimaradt.
Tehát a Toyota Celica hajózott Amerikába, és ahogy kellett, június 12-én le is vették a tengerjáróról Miami kikötőjében. Nyert ügyük volt, hiszen még volt két hetük, hogy kényelmesen odaguruljanak a hegyhez. Na, és itt csúszott félre minden.
Hiszen hiába volt fizikailag ott, tőlük karnyújtásnyira az autó – akár tíz cirkuszi elefánt is lehetett volna a konténerben, azzal sem tudtak volna rosszabb időt menni a Pikes Peak-en, mint egy vámkezeletlen Toyota Celica versenyautóval. Márpedig a vámkezelés, ami nagyjából két napig szokott tartani, ezúttal el sem akart kezdődni.
Ráadásul a Celica, amit Antalék megépítettek, eredetileg egy amerikai autó volt. Amerikai tulajdonlappal, amerikai rendszámmal, érvényes, amerikai forgalmi engedéllyel. A vámolási procedúra a legszigorúbb körülmények között is egy alvázszám egyeztetés lett volna. Leolvasni tizenhét karaktert, ami az épülettől tíz méterre álló konténer belsejében fekvő autóba van belevésve, ez a leglazább munkatempóban is negyedórás meló. A Toyota persze két hétig úgy állt a kikötőben, hogy a tároló ajtaját egyszer sem nyitották ki.
Antal folyamatosan ott volt a helyszínen: könyörgött, kiabált, csalódott, hajat tépett, majd újra könyörgött, és újra csalódott. Ez ment tizennégy napon keresztül, és amikor a hivatalos edzés már javában zajlott Coloradóban, ők még mindig Miamiban ültek, és várták, hogy a maga kis negyedórás munkáját végre valaki elvégezze. Egy évnyi felkészülés néhány percnyi adminisztráció ellenében. Vicces, nem?
Antal itt már nagyjából sejtette, hogy a verseny elment. Igaz, még volt egy B terv: a szabályzat kivételes esetekben, a versenybírók beleegyezésével kiadhat rajtengedélyt olyan pilótáknak is, akik valamiért nem tudtak a hivatalos edzésen elindulni – és annyi idejük még pont maradt Krisztiánéknak, hogy odaérjenek a rajthoz. Biztonsági okokból azonban Antalék nem kapták meg ezt az indulási jogot: a Pikes Peak-en nem ritka a halálos baleset, két évvel ezelőtt is elkaszáltak egy pályabírót; nem vállalták a felelősséget egy olyan emberért, aki papíron még nem is látta a nyomvonalat. Ezzel a kör bezárult.
Antal Krisztián mérhetetlenül csalódott, de mégsem hagyja el keserű szájízzel Coloradót. Soha nem érzett még ennyi támogatást, soha nem figyelte még ennyi ember. A verseny után még pár napig ott maradt Amerikában, és bár mérsékelt tempóval, de néhányszor megmászta a hegyet. Az autó egyébként brutális lett szerinte, és jövőre mindenképpen el fog indulni. Feltéve, hogy az idei kissé kapkodós felkészülésnél jobban sikerül végrehajtani a tervet. Ha tényleg komoly próbálkozásnak szánta a csapat az indulást, hihetetlen apróságokon úszott el a sikersztori.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
