Megjött a hetedik VW Passat
A Volkswagen lecseréli slágerszedánját, hogy könnyebben állja a versenyt az időközben jócskán megerősödött konkurenciával.
Nem könnyű eldönteni, hogy valódi újdonságról van-e szó vagy csupán modellfrissítésről. Az igazság valahol a kettő között van: a Passat méretein és az alapvető konstrukción nem változtattak a német mérnökök – ez abból is egyértelmű, hogy a karosszéria középső szekciója alig változott valamit –, de így is kicserélték a fél autót. Az effajta átalakítás egyébként megszokott a Volkswagennél: ugyanilyen viszonyban áll egymással a Golf ötödik és hatodik generációja, illetve a négyes és ötös Passat is. Ezzel lényegében meg tudják duplázni egy konstrukció életciklusát, jóval olcsóbban, mint ha hat-hét évente teljesen új autót kellene bemutatniuk.
Az új Passat formája természetesen követi a Volkswagen aktuális uniformisát: a vízszintesen rácsozott orr és a felfelé húzott trapézlámpák itt is felbukkannak, ahogy korábban a márka más modelljein is. Így sokadszorra nem valami érdekes, de már megszokhattuk, hogy a VW vezetői hisznek az egyenruhadizájnban. Arra azonban kétségtelenül elég lesz az átdolgozott orr- és farrész, hogy a vásárlók új autóként tekintsenek az ötszemélyes szedánra, illetve kombira, és végső soron épp ez volt a cél. Az azonos alapoknak megfelelően a Passat méretei alig változtak. Csak a hossza nőtt 4 mm-rel, de épp ugyanolyan széles és magas, mint az előző generáció.
A motorválaszték természetesen a legkorszerűbb VW-egyenmotorokból áll. A benzinesekbe 1,4 literes, 122 lóerős, 1,8 literes, 160 lóerős vagy 2 literes, 210 lóerős TSI turbómotorok kerülhetnek, egyedül a 3,6 literes, 300 lóerős, kis hengerszögű V6-os maradt a régebbi szívómotorok közül. A dízelválaszték az új 1,6 literes, 105 lovas TDI-ből, illetve a kétliteres, 140 és 170 lóerős, közös nyomócsöves négyhengeresekből áll. A motorok többsége DSG dupla kuplungos automatával és manuális váltóval is rendelhető. A belépő dízelt persze szupertakarékos BlueMotion csomagban is kínálják majd, így 109 g/km-es szén-dioxid-kibocsátást és 4,1 liter/100 km-es átlagfogyasztást eredményez.
A Passat persze számos olyan műszaki megoldást tartalmaz, amelyet az elődmodell premierje óta mutatott be a cégcsoport. Így megkapja az XDS rendszert, amely az első kerekek fékezésével szimulálja az önzáró differenciálművet, de van benne fáradtságérzékelő rendszer és városi vészfékezési funkció is, amely 30 km/h-s sebességig automatikusan állóra fékezi az autót, ha balesetveszélyt érzékel a távolságérzékelős sebességtartó elektronika szenzorain keresztül. További érdekesség, hogy a kulcs nélküli nyitású szedán változatok csomagtérfedelét egy lábmozdulattal lehet nyitni, ami akkor jöhet jól, ha a tulajdonos egyedül szeretné bepakolni a csomagjait, és egyik keze sem szabad.
A Volkswagen középkategóriás szedánja eddig is a legkelendőbb modellek közé tartozott a kategóriában, és egy ilyen alapos felújítás után van rá esélye, hogy megtartsa piaci részesedését, annak ellenére is, hogy a Ford Mondeo, a Peugeot 508-as, az Opel Insignia vagy éppen a Skoda Superb igen erős konkurenciának bizonyult az elmúlt években. Ez persze nem jelenti, hogy a VW megúszhatja a fejlesztést, de az új műszaki alapokra épülő Passatra még legalább négy évet várni kell.
A Párizsi Autószalonon bemutatkozó 2011-es Passat forgalmazása Európa nagy részén novemberben kezdődik, bár egyes országokban a jövő év elejére is áttolódhat a piaci bevezetés. Ami az árakat illeti, az új modell elődjénél valamivel olcsóbb lesz, ha minden igaz. Németországban például 600 euró a különbség, ami 24 425 eurós, átszámítva 6,8 millió forint körüli alapárat jelent.
(A Párizsi Autószalonról később helyszíni tudósításokkal is jelentkezünk, két kiküldött kollégánknak, Papp Tibinek és Stump Bandinak köszönhetően.)