Peugeot HR1: Lambo-ajtós, városba
Már vártuk, hogy mikor próbálják elkészíteni azt az autót, amely egyszerre fér bele több, egymásnak látszólag teljesen ellentmondó autókategóriába. És most itt van: a tervezői szerint egyszerre SUV, városi kisautó, sportos kupé, környezetmegmentő hibrid, sőt, belülről inkább már űrhajó – azaz egy mindenre jó tárgy.
Azt persze nehéz megítélni, hogy valójában jó-e egyáltalán valamire a magas és széles, de rövid négyszemélyes szerzet, hiszen egyelőre csak statikus tanulmányautó a Párizsi Autószalonon. A formája inkább furcsa, mint harmonikus – mi valahogy bizonytalannak érezzük a vonásait. Elöl az új, lefelé keskenyedő, trapéz hűtőmaszk köszön vissza, amelyet már több Peugeot tanulmányon láthattunk, oldalt kevés jellegzetes vonást fedezhetünk fel – talán az egyetlen az ablakokon körbefutó lövedékforma él – hátul pedig a bumerángforma lámpák és az ezekkel ellentétes ívű, de hasonló formájú kipufogónyílások teszik valamelyest határozottabbá az amorf tömeget sejtető lágy felületeket. A legérdekesebb részletmegoldás kétségtelenül a felfelé előre billenő gigászi ajtó, amely mind a négy ülés eléréséhez elegendően nagy nyílást takar, de belül sem szokványos a HR1-es futurisztikus kezelőszerveivel.
A műszaki tartalom abszolút megfelel a jelenlegi tanulmányautó-divatnak, azaz egy 112 lóerős, 1,2 literes, háromhengeres benzinmotorból és egy 38 lóerős villanymotorból összeállított hibrid rendszer mozgatja a gépet. A két motor között nincsen mechanikus kapcsolat, ahogy a szériagyártású Hybrid4 rendszer esetében, a belső égésű motor itt is az első kerekeket hajtja, míg az elektromos a hátsókat. Így az autó használható tisztán elektromos vagy tisztán benzines kétkerék-hajtású, illetve vegyes összkerékhajtású üzemmódban, szükség szerint. A tervezők azt mondják, ezzel a megoldással 3,5 literes átlagfogyasztás és 80 g/km-es szén-dioxid-kibocsátás érhető el.
A HR1 láttán az az érzésünk, hogy bő egy évtizednyi magabiztos témakövetés után a Peugeot formatervezői most elveszítették a fonalat. A 206-os stílusához már nem szeretnének visszatérni, de mintha az új fazon sem öltött volna testet teljesen. Persze amíg csak tanulmányautókkal keresik az új irányt, addig nincsen baj, előbb-utóbb azonban el kell készíteni a 207-es és a 308-as utódját, azokét a modellekét, amelyek lényegében eltartják a céget – ezeknél pedig nincs helye bizonytalankodásnak.