Valósággá válhat a gázturbinás Jaguar

2010.10.11. 06:31

Valóságtól elrugaszkodott látomás – gondoltuk, amikor először megláttuk a C-X75 prototípust. Most mégis azt hallani, hogy tervezik a sorozatgyártását. Évi egy-két ezer darabot készítenének a britek, ha megbízható lesz a technika.

A legnagyobb problémát nyilvánvalóan a gázturbina fejlesztése jelenti. Igaz, hogy a Jaguarban csak az akkumulátorokat töltené a miniatűr egység, mégpedig állandó fordulatszámon, ennek ellenére komoly teszteken kellene megfelelnie, ha autóba építik. Két-három évet szánnának a britek a turbina kifejlesztésére, majd további három-négy év kellene a biztonságos beépítéshez az autóba. Mégis megéri a felhajtás, hiszen egy belső égésű motor százszor annyi alkatrészből áll – állítják a mérnökök.

Többen is kísérleteztek az elmúlt évtizedekben gázturbinával hajtott autókkal, de általában húsz-, harmincliteres fogyasztású, nehezen vezethető, nem túl üzembiztos járműveket sikerült csak előállítani. A Jaguar koncepciójában viszont a kezdeti próbálkozásokkal szemben nem közvetlenül hajtaná az autót a percenként akár nyolcvanezret forgó tengely, hanem a hatótávolság-növelő generátor részét képezné. Így már nagyobb az esély arra, hogy a valóságban is használható legyen a C-X75, ne csak a fantáziánkat borzolja.

Ha sikerül is átvágniuk a gordiuszi csomót a gázturbinás hibridhajtással, még tisztázatlan, hogy a prototípus többi vagány megoldása mennyire érett a sorozatgyártásra. Kíváncsian várjuk a sztori folytatását.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.