A Fiattól les a BMW
Érthető, hiszen a szerkesztőségben mi is úgy adogattuk vihogva tovább a TwinAir motoros Fiat 500-as kulcsát, mint a kamaszok a vicces cigarettát a tetőteraszon. Jó dolog a kéthengeres, autóban is, pláne, ha turbós és van benne kiegyenlítőtengely. Ezt már a BMW is belátta, és fontolgatják egy sorkettes kifejlesztését a jövőbeni kisautó-generációkhoz.
Nem ez lenne az első alkalom, hogy kéthengerest szerelnek a bajorok egy négykerekűbe, hiszen az ötvenes-hatvanas évekbeli BMW 600-as és 700-as modelleknek is ki kellett jönniük két dugattyúval - igaz, azok még motorkerékpárokból átemelt bokszerek voltak. De ezt a takarékos megoldást jó időre elfeledték, sőt, inkább sorhatosokat szereltek szokatlanul kicsi autókba is.
A széndioxid-mizéria viszont megfordította a trendet: egyre kisebb motorokat gyártanak világszerte, és a mai műszaki tudással már gyakorlatilag ki is lehet irtani az alacsonyabb hengerszám kellemetlenségeit. Sőt, ha a karaktert nézzük, előnyt is lehet kovácsolni a brummogó motorhangból, ami a Mininek akár jól is állhatna.
Klaus Draeger, a BMW fejlesztési elnöke persze nem a brümmögtetést helyezi előtérbe, hanem a hengerenként ötszáz köbcenti körüli optimális méretet. Állítása szerint a lökettérfogat csökkentésével több üzemanyagot lehet megspórolni egy kompakt autóban, mint a bonyolult hibrid rendszerekkel. Ennek igazságtartalmát nehezen lehetne megerősíteni, de cáfolni sem könnyű; az viszont biztos, hogy jóval olcsóbban ki lehet fejleszteni és le lehet gyártani egy új kéthengeres motort, mint egy szériaérett hibrid hajtásláncot.