Inspira – honnan ilyen ismerős?
Autót fejleszteni drága és hosszadalmas dolog, nem véletlen, hogy aki csak teheti, inkább elkerüli, ahogy most a maláj Proton is.
Talán néhányan még emlékeznek arra a néhány rövid évre, amikor itthon is lehetett Proton márkájú autókat kapni. Egy az egyben a korábbi Mitsubishi Coltok és Lancerek másolatai voltak, bénán átalakított orral és ismeretlen emblémával, persze olcsón. Eleinte egész jól mentek az eladások, míg ki nem derült, hogy csak a forma Mitsubishis, a minőség messze nem. Később a Proton önálló típusok fejlesztésébe fogott a Lotus segítségével, de ezeket az autókat már csak jobbkormányos kivitelben készítették, így nálunk gyakorlatilag ismeretlenek, de másutt sem voltak különösebben sikeresek.
A Proton így most a régi recepthez nyúl: ismét Mitsubishi kölcsön-modellel bővíti a kínálatát, méghozzá a Lancert veszik át a japánoktól. A különbség annyi, hogy most már a gyártás is Japánban folyik – igaz, a maláj változat, amely Inspira néven kerül forgalomba, más orr-kialakítást kapott. Elhagyták az ásító szájat, amely mostanság a Mitsubishik ismertetőjegye, helyette hagyományos króm hűtőrácsot kapott a gép. Ez talán még jobban is illik a Proton változatokhoz, hiszen csak 1,8 és 2 literes szívó benzinmotorokkal kínálják majd. A maláj cég vezetői meg is magyarázták, hogy miért kölcsönöznek más gyártótól, ahelyett, hogy maguk fejlesztenék teljes kínálatukat: így anélkül szélesíthetik a kínálatot rétegmodellekkel, hogy jelentős költségekbe vernék magukat, és koncentrálhatnak a tömegmodellek tökéletesítésére.
Ha minden igaz, nem az Inspira az utolsó Proton jelvényes Mitsubishi, valószínű, hogy az Outlander, és talán valamelyik egyterű is megjelenik a maláj cég kínálatában. Ennél azonban érdekesebben hangzott az az ígéret, amely szerint a Proton ismét az egész világon próbálna terjeszkedni – így nem kizárt, hogy a jövőben ismét találkozhatunk a maláj autógyártó termékeivel.