Ennél nincs lejjebb
A töredékére zsugorodott kereslet ellenére javulásban reménykednek az autókereskedők: azt mondják, 2010 volt a mélypont.
Hihetetlen, de volt olyan időszak, alig néhány éve, amikor még több mint 200 ezer új autó talált gazdára éves szinten, tavaly viszont már csak 43 464 személyautót tudtak értékesíteni a hazai importőrök, ami az előző évhez képest is mintegy 28%-os csökkenést jelent. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete egyelőre bizakodó: azt mondják, a csökkenés, ha nem is állt meg, de lassulni látszott a tavalyi év második felében, így talán fordulhat a tendencia. Az MGE épp ezért jövőre már mintegy 58 ezer személygépkocsi eladására számít.
Az importőrök a jelenlegi helyzet okait is elemezték: azt mondják, nem is várható nagyságrendi változás az eladásokban, míg a gazdasági környezet nem változik. A jelenlegi szintet is csak a céges vásárlások tartják fenn: a forgalom mintegy 65%-a származik flottavásárlásokból, azaz csak a maradék 35%, alig 15 ezer autó került magánszemélyekhez. Ezért elsősorban a hitelpiac állapotát tartják felelősnek: hiányoznak azok a kedvező konstrukciók, amelyek szélesebb körben tennék elérhetővé az új autókat. A vásárlók is óvatosabbak, kevesebben vennének fel hitelt, mint korábban, és közülük is kevesen bizonyulnak hitelképesnek. Ráadásul sokan, akik korábban három-ötévente cseréltek autót, az árfolyamváltozások kapcsán megnövekedett törlesztő részletek miatt nem tudnak autót cserélni. Emellett a használtautó-behozatal növekedése, illetve a külföldi rendszámmal használt járművek szaporodása is érzékenyen érinti a hivatalos hazai importőrök dolgát.
Úgy tűnik, egyelőre az MGE előrejelzései sem többek, mint optimista vágyak – ahhoz, hogy a magyar újautó-piac magára találjon, saját elemzésük szerint is sok körülménynek kellene pozitív irányba változnia.