A legolcsóbban használható autó?
A praktikus jármű azoknak készült, akik csak egy-egy napra szeretnének autót, mondjuk kiránduláshoz, vagy bevásárláshoz, viszont nem akarnak szervizbe rohangálni és teljesítmény-adót fizetni.
Az ötlet nem új, car sharing néven ismeri a világ, és azon a meglátáson alapul, hogy a hétvégi autósok anyagilag is jobban járnak, ha csak akkor bérelnek járművet, ha épp szükség van rá. Ilyen hálózatok működnek is itt-ott a világban – adott esetben házhoz is viszik az autót – de a hétköznapi autóknak nemigen tesz jót a közös ló státusz. Ez utóbbi problémára próbált ötlet szinten válaszolni az EDAG nevű német tervezőcég: olyan tanulmányt dobtak össze, amely reklámozza a szolgáltatást, védett a lopástól, és végtelenül egyszerű javítani.
A Light Car Sharing Concept lekerekített sarkú dobozformája elsősorban a kedvező helykihasználást célozza, de a jellegzetes külső más célokat is szolgál: egyszerű felismerni, hogy bérkocsiról van szó, amely mellesleg az ajtón levő panelből feliratokat is vetíthet az aszfaltra, hirdetve, hogy milyen célt szolgál. A lopások ellen GPS alapú követőrendszert is tartalmaz a tanulmány, amelynek egyetlen komoly hibája a hajtása. Az EDAG ugyanis követte az aktuális divatot, és villamos hajtással tervezte meg a gépet. A 100 km/h-s végsebesség még nem is okozna nagy gondot, de a 100 km-es hatótávolság erősen behatárolja a felhasználási lehetőségeket. A tervezésnél egyébként figyelembe vették azt is, hogy az ilyen egy-két napra bérelt autók az átlagosnál gyorsabban használódnak el, így a legtöbb burkolatot és gépészeti elemet viszonylag egyszerűen és gyorsan lehet benne cserélni – így egy-egy javítás miatt legfeljebb rövid időre esne ki egy-egy autó a bérflottából.
A car sharing persze még gyerekcipőben jár, így egyelőre nem életszerű, hogy egy ilyen, direkt erre a célra gyártott autót eltartana, bár nem lehet tudni – előfordulhat, hogy néhány évtized múlva elterjed az autóhasználatnak ez a formája.