Véres fejjel: Európába készül a Cadillac
Tizenöt év alatt kétszer bukott bele a General Motors luxusmárkája az európai bevezetés kísérletébe, de nem adják fel: ismét nekirontanak a kőfalnak, akkor is, ha már kiderült, milyen kemény.
Ezúttal hoznak persze faltörő kost is: két vadiúj modellel próbálják meggyőzni a vásárlókat arról, hogy a Cadillac méltó vetélytársa az európai és japán konkurenciának. Az egyik az XTS, amely méretben a Mercedes S osztálynak felel meg, a másik a 3-as BMW-nek megfelelő új szedán lesz, amelyet még tanulmányautóként sem láthattunk. Ez utóbbi modell is hátsókerék-hajtású lesz, szemben a korábban nagyot bukott BLS-sel – azt remélik, így népszerűbbé válhat, mint a Saab 9-3-asból kialakított elődmodell.
A GM vezetése azt is felismerte, hogy a németek megveréséhez a minőségen is javítani kell, így az új típusok belső terének anyagaira külön odafigyelnek majd – legalábbis ezt ígérik. „Nagyon nehéz ilyen konkurenciával szemben helyt állni... Ugyanakkor az egyetlen dolog, amit tehetünk, hogy újra és újra megpróbáljuk sikerre vinni a Cadillacet Európában” – mondta Dan Akerson, a General Motors nemrég kinevezett vezérigazgatója.
Összeszámolni is nehéz, hogy hányszor próbálták már a Cadillac modelljeit lenyomni Európa torkán, de eddig egyetlen egyszer sem sikerült. A kudarc oka is egyértelmű: a márka típusai jórészt az amerikaiak igényei szerint készültek, azaz nagyobb méretűek, kényelmesebb hangolásúak és magasabb fogyasztásúak voltak annál, amit errefelé elvárnak a vevők. Ugyanakkor egyáltalán nem biztos, hogy a felsorolt tulajdonságok megváltoztatása elég lesz: a Cadillac egyben az amerikai autógyártás jelképe is, és ez nem jelent egyértelműen jót. A GM viszont, miután tönkretette és eladta a Saabot, nem hagyott magának más választást: csak ezt a márkát vetheti be, ha részt akar a zsíros európai luxusautó-piacból.