Kínaiak mentik meg a Saabot
Néhány napja még úgy tűnt, a Saabot nem menti meg semmi: az egyetlen lehetséges befektetővel, az orosz Vlagyimir Antonovval kapcsolatban az amerikai GM-nek voltak aggályai, más pedig nem jelentkezett, hogy biztosítsa a termelés újraindításához szükséges pénzt. A Saab tulajdonosa, a Spyker azonban addig keresgélt, míg több segítőkész forrást is talált.
A legfontosabb fejlemény, hogy új partnerre találtak, a Hawtai Motorra. A gyártó Hyundai alapokon gyárt szabadidő-autókat, de a többi kínai gyártóhoz hasonlóan fejlesztésben nem túl erős. Pénze viszont akad, nem csoda, hogy hajlandó kisegíteni a Saabot a komoly együttműködés ígéretéért cserébe. A kínaiak állítólag 150 millió euróért vásárolnák meg a Spyker részvényeinek 29,9%-át, és azt tervezik, hogy a Saab modelljeivel kötik le évi 270 ezer autó előállítására alkalmas szabad gyártókapacitásukat. Emellett a svédek segítenének a Hawtai saját modelljeinek továbbfejlesztésében is. Ez azonban csak középtávon segítség a Saabnak, mivel az üzlet véglegesítéséhez még engedély kell a kínai államtól.
A Saab azonban rövid távon is stabilizálhatja a működését: egy litván befektetési alap 30 millió eurós kölcsönt nyújt a cégnek, Vlagyimir Antonov pedig, akinek a befektetésére végülis a General Motors is igent mondott, ugyanennyivel járul hozzá a mérleg átmeneti helyrebillentéséhez. A kínaiaktól is jöhet 30 milliónyi gyors kölcsön, így elegendő készpénzhez juthat a Saab, hogy kifizesse a beszállítókat, újraindítsa a gyártósorokat és megpróbáljon saját erejéből kikecmeregni a gödörből.
Azt persze még mindig nehéz elhinni, hogy ezt sokáig folytathatják így: a Saab autóipari mércével túl apró cég, és nem valószínű, hogy a kínálat jelentős bővítése nélkül olyan méretűre növekedhetne, hogy stabilan eltartsa saját magát.