Borzalmas a Suzuki és a VW házassága
Bő másfél éve, hogy a VW és a Suzuki részvényeket vásárolt egymásból, és megállapodott, hogy közös fejlesztésekbe kezd. Látható eredménye azonban azóta sincsen a kooperációnak, és ahogy most állnak a dolgok, egyhamar nem is lesz.
Úgy tűnik, a Suzuki és a Volkswagen vállalati kultúrái közt áthidalhatatlan a szakadék, legalábbis ez derül ki abból, ami eddig nyilvánosságra került. A németek tárták először a nyilvánosság elé a feszült viszony egyes részleteit. Egy név nélkül nyilatkozó VW vezetőt - feltételezések szerint magát Martin Winterkorn vezérigazgatót - idézve a Der Spiegel nemrég azt írta, hogy a Suzuki a legmodernebb technikát szeretné megkaparintani a Volkswagentől, bármiféle ellenszolgáltatás nélkül, a japánok képtelenek a hatékony együttműködésre, és egyáltalán, az egész közös munka hatalmas csalódás.
Mindez nyilván nem tetszett a Suzuki vezetőinek, ezért - valamivel egyértelműbb kommunikációs formát választva - Oszamu Szuzuki elnök a saját blogján írt arról, hogy ők hogyan látják a Volkswagennel való kapcsolatukat. Abban egyetértés van, hogy az eredeti megállapodás céljai aligha valósulnak meg, csak az okokról tér el az idős japán cégvezető véleménye a németekétől. Szuzuki úr szerint mivel a két cél mérete eltérő, a VW emberei úgy próbálnak tárgyalni, mintha a Suzuki már német tulajdonban lenne. Ezen kívül ugyan megismerték a VW technológiáját, de semmit nem találtak olyan érdekesnek, hogy át is vegyék. Végül azt is megjegyezte, hogy más forrásból is beszerezhetik a hiányzó technológiát - itt példaként a Fiatot és dízelmotorjait említette - és nincsenek rászorulva a Volkswagen támogatására.
A két nyilatkozatból az derül ki, hogy a cégek sikeresen meglelték egymás hibáit, de másra nemigen jutottak - így viszont aligha térül meg a befektetés, amely egymáshoz köti őket. Annak idején a VW 19,9%-ot vásárolt a Suzukiból 2,5 milliárd dollárért, míg a Suzuki 2,5% VW részvény tulajdonosa, amit 1,13 milliárd dollárért szerzett be. Korábban hasonló kapcsolat volt a Suzuki és a General Motors között is, és ott a két cég kölcsönösen egymás hasznára tudott lenni, a német-japán házasság azonban nem működik ugyanilyen hatékonyan, így jó esély van rá, hogy válással ér véget.