A kézi váltónak annyi?
A modern mechanikus automata váltók megjelenése óta többször is temettük már a régimódi manuális szerkezeteket, de azok csak nem akarnak kihalni. A Lamborghini fejlesztési igazgatója szerint azonban már nem érdemes foglalkozni a régi megoldással, így az olasz sportkocsikon a jövőben már csak a füleket húzogatjuk majd.
Egy kis olasz sportkocsigyárnak persze könnyű, különösen a Volkswagen csoport fejlesztési lehetőségeivel és pénzével a háta mögött, hiszen egy jó automata árát simán beleszámolhatják az árba. Az Aventadornál már meg is történt a váltás - kapott egy, érdekes módon szimpla kuplungos, de nagyon gyors automatát - és még a Gallardo utódjának árába is belefér egy ilyen igényesebb szerkezet. A kérdés inkább az, hogy a vásárlók hajlandók-e a váltásra, hiszen az elmúlt években nem egyszer láttunk olyat, hogy az eladások fellendítésére egy-egy sportos modellből utólag mutattak be egy manuális váltós kivitelt, kifejezetten a régimódi vevők számára.
A lényeg azonban nem is a Lamborghini konkrét esete. Maurizio Reggiani olyasmit fogalmazott meg, ami sok autóipari fejlesztőnek ott van a nyelve hegyén. A dupla kuplungos automaták már közel olyan simán váltanak, ahogy egy hagyományos váltóval egy ügyesebb sofőr tenné, kifejezetten gyorsan működnek, nem okoznak fogyasztásnövekedést, mint az olajos automaták, és az áruk sem megfizethetetlen. A vezetést is megkönnyítik, ami azonban még ennél is lényegesebb, sokkal könnyebb egy automatával jó autót csinálni, mint egy kézi váltóval. Nem kell külön figyelni rá, hogy milyen a váltási érzet, vagy hol és milyen puhán fog a kuplung, nem is beszélve arról, hogy míg a hagyományos váltót lehet rosszul kezelni, egy elektronika vezérelte automatát szinte képtelenség, így a tervezésnél sem kell figyelembe venni, hogy egy tehetségtelen sofőr miféle szörnyűségeket művelhet a hajtásrendszerrel.
A kézi váltó eltűnése persze évtizedek kérdése: meg kell várni, míg az igazán jó automaták leszivárognak a legalsó kategóriákig, és még utána is évtizedekig tart, mire a kuplungpedál őskori kuriózummá válik majd. Ennek ellenére nincs kétségünk afelől, hogy ez a jövő - már ha egyáltalán szükség lesz váltóra, hiszen a villanymotoros hajtás magát a váltót is feleslegessé teheti néhány évtizeden belül.