Megjöttek a világmegváltó BMW-k
Eddig sem volt titok, hogy a BMW fejest ugrott a környezettudatos autók fejlesztésébe, épp csak a végeredmény maradt ismeretlen mind a mai napig. Most azonban teljes valójában megismerhetjük az i3-ast és az i8-ast, amelyek hibátlan BMW-séget ígérnek minimális környezetszennyezés mellett.
A nagyobbik újdonság a korábban MegaCity néven emlegetett i3-as, amely városi kisautónak tűnik ugyan, de példátlanul modern, eddig leginkább a versenypályákról ismert műszaki megoldásokat vonultat fel. Egy elektromos járműről van szó, amely azonban egyedülálló módon szénszálas műanyag karosszériát kapott. Nem csak néhány panel készült szénszálból, hanem a teljes struktúra – a gyáriak indoklása szerint ennek a hatalmas költségét simán behozzák az így megspórolt akkumulátor-szükségleten. A villanymotor 170 lóerős, és 250 Nm a maximális nyomatéka, így sebességváltó nélkül is egész jól viszi az i3-at, amely így 8 másodperc körül eléri a százas tempót. A végsebességét 150 km/h-nál korlátozták, de nem azért, mert a gép ne tudna többet, sokkal inkább a fogyasztás kordában tartása érdekében. Az autó hatótávja így is csupán 80-100 kilométer, és az akkumulátor a normál hálózatról mintegy 6 óra alatt tölthető fel 80%-ig. Akit ez zavar, az rendelheti az i3-at a REx-nek nevezett hatótáv-növelővel, amelyről – azon kívül, hogy alighanem egy kis benzin- vagy dízelmotort tartalmaz majd – pontosat nem árultak el. Az autó maga egyébként célszerű használati tárgynak látszik, négy személynek bőséges benne a hely, és annak ellenére, hogy a motor a hátsó kerekeket hajtja, még 200 liternyi csomagteret is ki tudtak alakítani.
Valószínűleg az i3 is kisebb vagyonba kerül majd, de az igazi villantós jármű a zöld BMW-k között az i8. A lapos hibridbe ugyan csupán 1,5 literes háromhengeres benzinmotor jutott amely önmagában is 220 lóerő és 300 Nm leadására képes, de az első kerekeket hajtó villanymotorral együtt 350 lóerő és 550 Nmmozgósítható. Így ez a világ leggyorsabb hibridje, vagy legkörnyezetbarátabb sportkocsija, ahogy tetszik: bár 5 másodpercen belül elérheti a 100 km/h-t, és a csúcssebessége 250 km/h. Az átlagfogyasztása ugyanakkor száz kilométerre óvatosan vezetve akár három liter is lehet, de BMW-sen taposva sem növekszik 7 liter fölé, ami tényleg igazán szép eredmény. Emellett úgy 30 kilométert tisztán elektromos üzemben is megtehet.
Az árakat még nem tudjuk, de az az érzésünk, a prémium-villanyautó és a hibrid sportkocsi árából sokkal nagyobb és feltűnőbb BMW-k is kijönnének, már csak a felhasznált technológiát nézve is. Az i modellek eleinte biztosan szűk rétegnek készülnek majd, akik megengedhetik maguknak ezt a drága hóbortot, ugyanakkor a márka arculatának javítása és a környezetkímélő műszaki megoldások élesben való tesztelése is azon tényezők közé tartozik, amelyek miatt összességében megéri a BMW-nek a két típus szériagyártását beindítani.