Leleplezték az új 3-as BMW-t
A 3-as sorozat kétségtelenül a BMW legfontosabb modellje: több készül belőle, mint a gyártó bármelyik másik típusából, így ez a modellváltás talán a legfontosabb mind közül.
A gyári sajtóanyag azt sugallja, hogy igyekeztek megtartani az elődmodell minden előnyös tulajdonságát, és ahol lehet, tovább szaporítani azokat. Az új modell keskenyebb, de hosszabb és magasabb lett, mint az elődje, a változás azonban egyik irányban sem jelentős. A hossza 9,3, a tengelytávja 5, magassága 0,9 centiméterrel nőtt, a szélessége viszont 0,6 centivel csökkent. A most bemutatkozó szedán változat csomagterének térfogata 20 literrel bővült, 480 literre. Mindemellett másfél centivel több lesz térdmagasságban a hely, és állítólag a fejtér is növekszik. Az érdekes az, hogy ennek ellenére átlagosan 40 kilogrammal lesz könnyebb a 3-as tömege, mint az elődmodellé.
A termelést jövő februárban négyféle modellváltozattal indítják: kétféle benzinessel és kétféle dízellel. Ahogy korábban is hallhattuk már, a hathengeres benzines szívómotorok eltűnnek a kínálatból, a helyükre kétliteres turbómotor érkezik a motorpalettára. A 328i-be ennek a motornak a 245 lóerős változata kerül, 350 Nm-es csúcsnyomatékkal, ami 5,9 másodperces gyorsulási időt eredményez 0-ról 100 km/h-ra, 250 km/h-s elektronikusan limitált végsebességet, és 6,4 literes átlagfogyasztást eredményez. A kezdeti kínálat egyetlen hathengeres motorja a 335i-be kerül: a közismert 306 lóerős turbós motorral akár 5,5 másodperc alatt elérhető a százas tempó, cserébe a vegyes fogyasztása 7,9 liter száz kilométeren.
A két dízel közel azonos: a blokk ugyanaz a kétliteres négyhengeres, csak a hangolás és a teljesítményszint eltérő. A 320d Efficient Dynamics változatban legfeljebb 163 lóerő és 380 Nm érhető el, viszont a csökkentett súrlódású gumiabroncsoknak, a hosszú váltónak és a többi trükknek köszönhetően 4,1 literes vegyes, és 3,5 literes országúti fogyasztást ígér ez a kivitel. Emellett nem is tűnik lassúnak az adatok alapján: a végsebessége 230 km/h, és 8 másodperc alatt érheti el a százas tempót. A standard 320d valamivel fickósabb, a teljesítménye 184 lóerő, és a váltót is rövidebbre áttételezik, így – bár a vegyes fogyasztása 4,5 liter – a végsebessége 235 km/h, és már 7,5 másodperc alatt százra gyorsulhat.
A négyféle motor persze nagyon kevésnek tűnik, de már a piaci bevezetés után egy hónappal jön a többi változat. A kétliteres dízelmotor 116 és 143 lóerős, illetve a turbós négyhengeres 184 lóerős változatát is bemutatják a 316d, a 318d illetve a 320i változatokban. Később lesz hibrid változat is, amelyben a 335i motorját kombinálják majd egy 40 kW csúcsteljesítményű villanymotorral. Az összes kivitelhez ugyanazt a kétféle váltót kínálják majd: hatfokozatú kézit, vagy hagyományos nyolcsebességes ZF automatát.
Emellett az összes 3-asban megtalálható lesz a Drive Performance Control nevű rendszer, amely lényegében a nagyobb vagy jobban felszerelt modellekből már ismert üzemmód-átkapcsolós játék: van Eco Pro, Comfort, Sport és egyes típusokban Sport+ állása. Kivitelenként változik, hogy mindez mit változtat: van, ahol csak a gázreakciót állítja át, automata váltós változatoknál viszont a kapcsolás vezérlését is, sőt, Eco Pro módban minimalizálja a segédberendezések – például a klímaberendezés – teljesítményfelvételét is. Ahogy az iparág más nagyágyúi, a BMW is rákényszerült, hogy elektromechanikus kormányszervót alkalmazzon, hisz ezzel is csökkenthető a fogyasztás, és ezen keresztül a szén-dioxid-kibocsátás.
Ami az autó külsejét illeti, itt is tetten érhető ugyanaz a stílusváltás, mint az 5-ös és a 7-es esetében. Egyedül az első lámpák formájával próbáltak némi egyéniséget belevinni a formatervbe, egyébként inkább a márkaarculat erősítése, és a klasszikusan elegáns vonalvezetés megtartása lehetett szempont. Ez a fajta konzervatív hozzáállás nyilván nem véletlen, hisz a konkurenciának is fényesen bevált, szemben a BMW-k előző, bátran kísérletező generációjával, amely erősen megosztotta a potenciális vásárlókat.
A BMW sajátosan időzítette a 3-as BMW premierjét: azután, hogy most a Facebook közönsége előtt rántották le a leplet az új modellről, az élő bemutatót a jövő év legelején tartják majd, és a piaci bevezetés is lezajlik még februárban, így méltán számíthatnak rá, hogy – konkurens bemutatók híján – a lehetséges legnagyobb figyelmet kapják a sajtótól és a közönségtől.