Szereted a pénzt? A dízel BMW is!

Használtteszt: BMW 318d Touring (F31) – 2016.

2022.03.25. 06:06

Jó kiállású gép a BMW 318d Touring még bús ürességgel a világba tekintő halogén fényszórókkal, 16 colos felnikre szerelt ballonos gumikon tipegve, ebben a leplezetlenül felármentes fehér színben is. Nem kell sokáig hunyorítva nézegetni, hogy még így is előbukkanjon belőle a hátsókerekes kombi örömfaktora, de amíg te kis fogyasztással kivitelezhető hétköznapi örömöket látsz, addig a pénztárcád retteg a zsebedben.

Úgy tartják, hogy akkor csap meg igazán az idők szele, amikor egy újonnan még tesztautóként próbált autó évekkel később megjelenik a használtautó tesztjeid között, de a 318d-ben nem ettől érezni igazán az idő múlását. A hatodik generációs 3-as beltere ugyanis váratlanul hamar veszi fel a leélt hangulatot, mert nem kell folyamatosan 20 kilós kézisúllyal könyökölve koncentrált bicepsz gyakorlatokat végezni az ajtókárpiton ahhoz, hogy kiszakadjon a bőr rajta és méltatlanul néz ki a tempomat léptetőkapcsolójának gumija is, mely egyszerűen oszlásnak indul, ahogyan a háromküllős Individual bőrkormányt és az ezüstös váltógombot sem szívesen fogdossa már ilyen állapotban az, aki egy szinte új autót szeretne. Ezek apróságok, de mind a vezető keze alatt ássák alá a minőségérzetet, és egy 2016-os autóban kellemetlen jelenségek, ráadásul a silány anyagok tartóssága odafigyeléssel sem hosszabbodik jelentősen.

Utastere ebben a fapadosnál egy lépcsővel magasabb, Advantage felszereltséggel és szövetkárpitos ülésekkel nem a legfelemelőbb BMW, de kényelmes ülései vannak, csendes és nagyon jól használható, négy embernek pont kellemes méretű hely van benne. Távol áll a Nappa bőrrel műszerfalig bekötött, széles képernyős navigációs, állítható laphosszúságú sportüléses mindentbele 340i-ktől, de fogyasztást és más adatokat kiíró fedélzeti számítógép ennek a hagyományosan négyórás műszeregységében is van, az alap iDrive pedig Bluetooth-on vagy USB-n kapcsolódik a telefonhoz, hogy zenélhessen vagy kihangosíthasson.

Tolatóradar segít épségben tartani a lökhárítókat, ülésfűtés melegít a hideg téli napokon, kétzónás automata klímája hűt a nyári forróságban, szellőző pedig jutott a hátul utazóknak is. Végtelenül könnyen belakható autó a 3-as BMW, mert a vizes palacktól a mobiltelefonig mindennek dedikált helye van. Alaphelyzetben 495 literes csomagtartója van, melynek szériában elektromos mozgatású a fedele, ha pedig csak kisebb motyókat kell bedobni, akkor külön nyitható a hátsó ablak is. Amennyiben szükség van a nagyjából 1,5 köbméteres teljes kapacitásra, akkor a három részben dönthető támlákkal bővíthető a raktér, melynek elválasztóhálóját nem csak a második sor, de az első két ülés mögött is lehet rögzíteni.

Jó érzés ránézni a kézifékkarra és a hatsebességes kézi váltóra, mert azért ezek remek alapot adhatnak a mókának egy nyomatékos, hátsókerekes autóban, még akkor is, ha az éppen egy 318d Touring. Az F30-asok futóműve követi a megszokott építést, tehát elöl MacPherson, hátul pedig többlengőkaros a felfüggesztés és így a 16 colos felnikre szerelt pufi gumikkal szépen rugózza ki a töredezett aszfaltot vagy a Váci út változatos csapásait. Kanyarban ezzel már nyilván nagyobbat billen, mint egy M futóműves 3-as, 18-as felniken, de így is lelkesítő kanyartempóra képes a 318d, ha sikerült megőrizni a lendületet.

Mert a 2,0 literes, négyhengeres turbódízel 143 lóereje és 320 Nm nyomatéka (a modellfrissítés ellenére ebben még az van) inkább alkalmas a takarékos autózásra, mint az önfeledt veretésre. Rettenetesen jár a BMW négyhengeres dízele, hangja mintha bringaláncokat és fakockákat ráznék egy vödörben, cserébe viszont nem nagy művészet vele 5 és 6 l/100 km közötti átlagfogyasztást produkálni. Aki pedig az eldobható szívószálat is elmossa, az 4,5 literes átlaggal rúghatja rá a lengőajtót a Prius klubra.

Nem abban az értelemben van benne tűz, ahogyan egy fordulaton trombitáló sorhatos fűti a vezetőben a kanyarok utáni vágyat. A 318d-ben is éppen az az N47-es és B47-es kódú motor van, amelyek tűzesetei miatt a BMW visszahívási akciót hirdetett. A modellfrissítés előtti, N-es motorok a Totalcar rossz motorokat összefoglaló listáján is szerepel, de éppen egy 318d kapcsán a MűhelyPRN-ban is felbukkant már. Probléma, hogy fagyálló juthat ki a kipufogógáz-visszavezető berendezésének hűtéséből, mely az EGR modulban lerakódott korommal és olajjal keveredve a forró kipufogógáztól begyulladhat. Továbbá az olajos lerakódásokkal teli szívósor is megolvadhat, ami szintén tűzveszélyes. Ebben az N47-nél is nagyobb számban érintettek a frissebb B47-es motorok.

Önmagában is 100 ezer forintos tétel egy EGR szelep, a szívósort pedig érdemes 100 ezer kilométerenként megtisztítani - javasolja a Dunakeszin található AutoChris szerviz -, hogy a szívósort állító csappantyúk ne akadjanak. Ebben az autóban 135 ezer kilométer van, így könnyű kiszámolni, hogy ideális esetben mennyi van hátra egy ilyen műveletig. Többek között ezért is érdemes vásárlás előtt alaposan utánajárni, hogy az autó érintett volt-e a visszahívási akcióban és elvégezték-e rajta a szükséges karbantartásokat.

Visszahívások és szerviztörténet mellett kérdezd le a kinézett autót a TotálKár kártörténeti lekérdezővel!

Nagyban csökkentik a részecskeszűrő 200 ezer kilométerre belőtt élettartamát a rövid utak, a pótlása gyári alkatrésszel 450 ezer forint, az utángyártott is több mint 100 ezerbe kerül, kevésbé elegáns, de rövid távon a költséghatékonyság illúzióját megteremtő opcióként pedig ott a tisztítás. Szintén 200 ezer kilométer környékén illik vezérműláncot cserélni, ami ezekben a blokk hátulján található, ezért ehhez ki kell emelni a motort. Az N47-esek többféle lánccal készültek, a korábbi változatok maximum 150 ezer kilométernél cserések, a későbbiek kihúznak akár 250 ezer kilométert is egy legfőképpen autópályán futó autóban. Az ehhez kapcsolódó szerviz körülbelül 300 ezer forint. Ilyenkor érdemes cserélni a főtengely-ékszíjtárcsát, valamint továbbra is tartani a 10 ezres olajcsere periódust is jó minőségű olajjal és szűrőkkel.

Hátsó differenciálművében 90 vagy 60 ezer kilométerenként érdemes olajat cserélni, valamint az egyébként finoman váltó és megbízhatóan működő 8 sebességes ZF automaták nagyjából 120 ezer forintba kerülő olajcseréje is aktuális lehet 200 ezer után. Nem nehéz kiszúrni, hogy repkedtek a százezrek, és éppen ezért nem érdemes kongó malacpersellyel belevágni a 318d-be, mert az élvezetes vezethetőségnek és az alacsony fogyasztásnak is van ára. 

Biztonságos autó az F30-as sorozat, az EuroNCAP töréstesztje szerint nem csak a felnőtt utasok védelme (95%), de a hátul utazó gyerekeké (84%) is kiemelkedő, hanem a gyalogosvédelem és az asszisztens rendszerek is jól vizsgáztak, így megkapta az öt csillagot.

Könnyen megszeretteti magát még egy ilyen fapados 3-as BMW is, mert nem csak nagyon kézre áll mindene az utolsó kis gombig is, hanem mert anatómiájából adódóan is jó vele közlekedni a várostól az autópályán át a kanyargós országútig mindenütt, de az 5,3 milliós vételár csak az első lépés. Nem árt közel 1 millió forintot tartalékolni arra az esetre, ha 200 ezer kilométeren túl is élvezni szeretnénk ezeket az előnyöket.

Alkatrész megnevezése Márka Ár
Féktárcsa (első pár) TRW 34500
Első fékbetét szett Febi Bilstein 12300
Lengéscsillapító (első pár) Meyle 76800
Vezérműlánc készlet Febi Bilstein 33500
Kuplung készlet Luk 77890
Olajszűrő Bosch 4530
Légszűrő Valeo 3950
Pollenszűrő Valeo 4340
Üzemanyagszűrő Febi Bilstein 7840

A cikkben szereplő autót a CarNext by Leaseplan kínálatából választottuk.

Betűk és képek után nézz meg egy fekete BMW 318d Touring-ot a MűhelyPRN-ban, videón!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.