Cunami indult el a használtautó-piacon?
Pezseg a használtautó-kereskedelem, de egyre öregebb autók felé tolódik, állapította meg a Weltauto mai sajtóközleményében. Az autók átlagéletkorának növekedésével a szervizek járnak a legjobban.
Az újautó-piac folyamatos zsugorodása mellett a magyarországi használtautó-piac egyre bővül: az első félévben 210 344 használt autó talált új gazdára, ami 3,7 százalékkal több a 2010-es évinél.
Eközben a legfeltűnőbb trend, hogy a fiatal, 1-3 éves autók adásvétele jelentős csökkenést mutat. 2009 első félévében még 35 655 három évnél fiatalabb kocsinak lett új tulajdonosa, ez 15 százalékot tett ki az eladásokban; 2010-ben már 11 százalékra csökkent az arány 23 143 darabbal. Az idén pedig folytatódott a zuhanás: 2011 első hat hónapjában az összértékesítések 8 százalékát tette ki a 17 798 eladott, három évnél nem idősebb gépkocsi.
Ennek magyarázata nemcsak az lehet, hogy az újautó-vásárlók egyre tovább tartják meg autóikat, hanem egész egyszerűen az, hogy az elmúlt két évben földbe állt az újautó-értékesítés – ezért érezhető hullámvölgy alakult ki 2009 óta a hazai fiatal autók piacán.
Az átrendeződés másik hozománya, hogy fellendült a tíz évnél idősebb autók kereskedelme. Míg 2009 vonatkozó időszakában 86 179 ilyen jármű cserélt gazdát, ami a piac 38 százalékát tette ki, 2011-ben már 97 505 autót vásároltak ebben a korcsoportban - ez az összértékesítések közel fele, mintegy 46 százaléka.
Ha az autók átlagéletkorát nézzük, ami KSH adatai szerint jelenleg 11,6 évnél jár, szintén erősen növekedő trend olvasható le. Összehasonlításként a német 2011-es adat 8,3 év, ami részben a kinti járműpark-öregedést lassító roncsprémiumnak tudható be.
A változások nyertese egyértelműen a javítóipar, állapította meg Horváth Zoltán, a Weltauto márkaigazgatója. A gépjármű-állomány korosodása miatt egyre többen viszik szervizbe autóikat. A kimutatások alapján az autószerelő műhelyek forgalma akár 30 százalékkal is nőtt az elmúlt időszakban.