Kínai kézben az egész svéd autóipar

2011.10.28. 13:38

Hiába küzdött az egykori Spyker vezetés, végül mégsem tarthatja meg a Saab irányítását. Hogy elkerüljék a felszámolást, inkább belementek, hogy eladják a teljes gyárat két kínai partnerének.

A Swedish Automobile, amely a holland Spyker sportkocsigyár tulajdonosaiból alakult, végül nem viheti végig elkezdett tervét, sőt, sokkal rosszabb bőrben adja tovább a Saabot, mint ahogy a General Motorstól átvette. A bajok még tavasszal kezdődtek, amikor a Saabnak már nem maradt elég pénze a beszállítók kifizetésére, és leállította a gyártást. Azóta csupán néhány hétre tudták újraindítani a gépsorokat, így – bevételek hiányában – megállíthatatlanul csúszott a felszámolás felé. A cégvezetés ugyan talált befektetőket, de a kínai partnerektől nem jött meg a beígért pénz, így néhány hete a csődvédelembe menekült a Saab a hitelezők elől. A kegyelemdöfést a csődbiztos adta meg, aki úgy döntött, megpróbálja elősegíteni, hogy a Saab a két kínai befektető, a Pang Da és a Youngman tulajdonába kerüljön, és közben javasolta a bíróságnak, hogy függesszék fel a csődvédelmet.

Bár a Saab vezetősége tiltakozott, nem maradt idejük, hogy újabb tárgyalásokba kezdjenek, így aláírták a szándéknyilatkozatot az autógyár eladásáról, amelyért a Swedish Automobile 100 millió eurót kapna. Az ügylet persze nem ennyire egyszerű, hiszen még ki kell dolgozni egy csomó részletet – meg kell állapodni a Swedish Automobile befektetőivel és a kínai hatóságokkal is – de a nyilatkozat, amely november közepéig marad érvényes, lehetőséget ad arra, hogy fenntartsák a csődvédelmet, és tisztázzák a még vitás kérdéseket.

Ha a kínaiak átveszik a Saabot, és bele fektetik azt az 1-2 milliárd eurót, amire a sikeres folytatáshoz szükség lesz, akkor a márka akár hosszú távon is fennmaradhat, minden egyéb esetben csak idő kérdése, hogy mikor kezdődik a felszámolás.