Minden Toyota legyen izgalmas
Sejteni lehetett, hogy ha a kőkemény autóbuziként ismert Akio Toyoda kerül az elnöki székbe, abból felfordulás lesz. Úgy tűnik, mostanra jutott el oda, hogy megindítsa saját kis forradalmát.
Az unalom a Toyota régi értékei közé tartozik. Hagyományosan érdektelen, de jó autókat készített a cég, amelyekkel szemben a többségnek így nem lehetett kifogása. Most azonban változtatni próbálnak ezen a vállalat új vezetői, élükön Toyoda elnökkel, aki személyesen kért fel egy elismert formatervezőt, Tokuo Fukuichit a jövő érdekes Toyotáinak megtervezésére. Fukuichi egyebek közt az egyik legkülönösebb Toyota, az 1989-es, középmotoros Previa egyterű tervezőjeként ismert, és ha igazak a hírek, kész elképzeléssel érkezik a formatervező csapat élére. Arra a kérdésre, hogy hogyan képzeli a jövő vonzó modelljeit, mindenesetre kimerítő választ adott. „Sok jó arányú autónk van, de ezeket is nehéz észrevenni. Túl sok energiát fektetünk a részletek finomításába, ami nem használ a karakternek.” – mondta, ugyanakkor tagadta, hogy egy autónak többet kell mutatnia, mint ami. „Egy vonzó autónak nem kell mélyebb jelentést, üzenetet hordoznia. Egyszerűen csak vonzania kell a vásárlókat.”
Fukuichi azt mondja, a Toyota stílusának változásához először is a cég szervezeti felépítését kell megváltoztatni, jelenleg ugyanis menedzserek számos rétegén keresztül jutnak el – vagyis inkább vesznek el – az eredeti ötletek a rajzasztaltól a szériagyártásig. „Olyan ez, mintha egy vödör vizet öntenénk a rendszerbe, és a másik végén nem jönne ki szinte semmi.” – magyarázta a szakember, aki most a Toyota formatervezési gyakorlatának megváltoztatásán dolgozik.
Ahhoz persze, hogy Fukuichi munkájának eredménye láthatóvá váljék, még évekre lesz szükség, de elképzelhető, hogy az évtized közepére már találkozhatunk az első vonzó formatervű Toyota típusokkal.