Acélszálból készülhetnek a jövő autói
A Kaliforniai Egyetemen fejlesztik azt a speciális acélszövetet, amely akár éveken belül a legfontosabb autóipari alapanyagok egyikévé válhat. A különleges szövet 99,99%-a levegő, de a hajszálvékony, háromdimenziós acélszál-szövet szilárdsági mutatói a fejlesztők szerint nem sokkal gyengébbek, mint a tömör acéllemezéi.
Az autógyártás egyik nagy problémája, hogy miként állítson elő a jelenlegieknél sokkal könnyebb, mégis biztonságosabb járműveket. A két, egymással ellentétes – vagy legalábbis annak tűnő – elvárás állítólag egyszerre elégíthető ki az új szerkezeti anyaggal, amelyet a Kaliforniai Műszaki Intézet és a Kaliforniai Egyetem tudósai fejlesztettek ki. Az emberi hajszálnál ezerszer vékonyabb, szövött acél nanocsövekből összeállított acélpaplan egyelőre kísérleti stádiumban van, és meglehetősen drága, de a fejlesztés vezetői szerint alkalmas a tömeggyártásra. Első körben katonai repülőgépekhez használják majd az új típusú anyagot, de a tudósok szerint az autóipari alkalmazás sincs messze, főleg ha a katonai alkalmazás során kifejlesztik azokat a módszereket, amelyekkel olcsón elő lehet állítani az acélpaplant.
Az új anyaggal állítólag minden olyan alkatrész kiváltható lenne – elsősorban karosszériaelemekre kell gondolni – amelyeknél nincs kifejezetten szükség a tömör acélfelületre, így az autók akár több száz kilogrammal könnyebbé válhatnak a funkció csorbulása nélkül. Valószínű persze, hogy az ilyen alkatrészeket szinte lehetetlen lesz javítani, de a növekvő üzemanyagárak mellett a fogyasztás-csökkenés könnyen kiegyenlítheti a magasabb szervizszámlákat. További kérdés, hogy a szellős acél-struktúra mennyire védhető meg az idő előtti korróziótól, de ezekre a kérdésekre nyilván megszületik a megnyugtató válasz, mielőtt az első acélpaplanból készült szériamodellek gyártásba kerülnének.