Műszaki csodákkal parádézik az Audi
Az Audi arculatának szerves része, hogy mindig a legkorszerűbb műszaki megoldásokat igyekszik felvonultatni saját autóiban – nem csoda, hogy aktívan keresik a jövő vevőcsalogató csodáit.
A VW luxusmárkája most hét különféle újítást vázol fel a közönség előtt, részint azzal a céllal, hogy felmérje, melyik milyen fogadtatásra talál a potenciális vásárlók körében, részint azért, hogy jelezze, még mindig a műszaki haladás élharcosa próbál lenni. Egyes megoldások teljesen új fejlesztéseken alapulnak, mások viszont már elkezdtek terjedni más területeken, csak az autóipari felhasználás hat újszerűen.
Kifejezetten hasznos, bár komplikált infrastruktúrát igényel a Garage Parking Pilot rendszer, amely a parkolóhely-keresés nyűgjétől mentheti meg a sofőröket. Az elképzelés szerint az autó már a parkolóterületre – parkolóházba, mélygarázsba – való belépéskor megkapná a szabad helyek listáját egyszerű WiFi kapcsolaton keresztül, így előre jelezheti a vezetőnek, hogy merre talál üres helyet. Ez hosszú tízperceket spórolhatna, de csak abban az esetben működik optimálisan, ha a parkolók és az autók többsége is fel van készítve a rendszer működésére.
A többi ötlet kevésbé tűnik nehezen megvalósíthatónak, inkább az autók funkcionalitását javíthatják velük. Az egyik leglátványosabb elképzelés az OLED kijelzők használata az autó egyes felületein, egyrészt díszítési céllal, másrészt – és ez a fontosabb – akár a szokásos jelzőfények helyett. Fékezéskor például lángnyelvek örvénye jelezheti a mögöttes forgalomnak, hogy hirtelen lassítás következik, de a felhasználás lehetőségei szinte végtelenek. Ráadásul a technológia is készen van, évek óta használnak OLED kijelzőket különféle elektronikai és számítástechnikai eszközökben. Hasonló átvétel a mobiltelefonok és tabletek világából a multitouch, vagyis több érintéses érintőképernyők alkalmazása, amelyeken többujjas tapizással számos utasítás egyszerűen adható ki a fedélzeti elektronikának.
Az anyagtudományban is igyekszik előrébb lépni az Audi. Az egyik, még kísérleti fázisban levő kutatás célja olyan hibrid alkatrészek elkészítése, amelyekben a szénszál-erősítésű műanyagok, a könnyűfémek és az acél egyszerre van jelen, így mindegyik anyag előnyös tulajdonságait ki lehet használni. Emellett az Audi egy ideje már kísérletezik az üvegszálas tekercsrugókkal, amelyek a hagyományos acélrugóknál mintegy 40%-kal könnyebbek lehetnek. Nem is gondolnánk, hogy ez mekkora előnyt hordoz, de a rugózatlan tömeg csökkentésével jelentősen növelhető az autók stabilitása és kényelme, anélkül, hogy ez bármi hátránnyal járna. Az üvegszálas rugókat az R8 sportkocsi elektromos hajtású, e-Tron jelzésű, sorozatgyártású változatában bevetik – ha igaz, a típus már az idén elérhető lesz, igaz, várhatóan horribilis áron.
Szintén a menetkényelem és a stabilitás fokozását szolgálja az előrelátó futómű. Ez a rendszer egy sztereó kamerarendszerrel építi fel az autó előtti útburkolat-szakasz háromdimenziós képét, és ennek megfelelően állítja a futómű paramétereit másodpercenként akár több százszor. Így az elméleti minimumra szorítható az útegyenetlenségeknek a karosszéria mozgására gyakorolt hatása.
Az Audi által felvázolt ötletek különböző tempóban ugyan, de előbb-utóbb eljuthatnak a szériamodellekig – van rá esély, hogy tizenöt-húsz év múlva a nagyobb részük már természetes módon lehet része egy-egy új modellnek. A cég azonban általánosabb tervezési elveket is megfogalmazott, amelyek akár jóval rövidebb távon is éreztethetik hatásukat. Ilyen az Audi azon törekvése, hogy minimalizálják az általuk gyártott autók tömegét, így téve azokat egyre hatékonyabbá. Mindehhez persze hozzá kell számolni, hogy az Audinál nyilván legalább ennyire fontos szempont a költségek ésszerű határokon belül tartása, azaz aligha állnak át a kisebb modelleknél az alumínium karosszéria használatára, pedig a technológia évtizedek óta rendelkezésre áll.
Az irány azonban egyértelműen kedvező: hatékonyabb, célszerűbb és emberközelibb autók jelenhetnek meg a jövőben, márpedig ez hosszabb távon mindenkinek hasznos lehet, beleértve a konkurenciát is, amely a verseny nyomása alatt ugyanúgy igyekszik vonzó újításokkal megjelenni, mint az Audi.