Úgy látszik, a japánok nagyjából egy kupacba gyűltek össze, bár a Nissan azért valahogy úgy intézte, hogy a Renault-hoz is közel legyen. A stand több szimpatikus vonást is felvonultat. Először is, nem Japánból hozták a lányokat. Továbbá a Nissannál nincs egyetlen autó sem, amelynek az oldalára széndioxid-kibocsátási adatot írtak volna. Hát nem fantasztikus?
Ennek több oka van. Itt van rögtön a GT-R, amire jobb is, ha nem írják rá, mert nem férne ki. Van viszont pár villanyautó, esetükben ez a szám nehezen értelmezhető, és attól is függ, hogy épp mely ország áramát tankolja: ha mondjuk német árammal megy, ahol az energia jelentős részét széntüzelésű erőművek adják, egyből nem olyan zöld a kép. Viszont amikor a skandináv elektronok mozgatják, igazán jól jár a természet is.
És akkor is, amikor ilyennel versenyeznek: a Leaf Nismót is elhozták. Igaz, nem sokkal erősebb, mint a szériamodell (108 LE, ha ragaszkodunk a kőköri mértékegységekhez), viszont alig több 900 kilónál. Megy ez, ha akar, csak elég szénszál kell hozzá: 6,85 alatt van százon. Úgy tűnik, valamilyen márkakupa-jellegű Leaf-sorozaton töri a fejét a Nissan.
Biztos, ami biztos, a Leaf Nismo RC mellé leparkoltak egy e-NV200-as kisbuszt is, amely szintén szériamodell lesz, méghozzá ugyanazzal a hajtáslánccal, mint a Leaf. A gyártás helyszínét még nem árulták el, ez ugyebár azért lehet kérdés, mert a Leafet Sunderlandban is fogják készíteni, 2013 elejétől, sőt, az akkugyár már termel Angliában. Számunkra ez azért érdekes, mert Magyarországon az angliai Leaf kapható lesz jövő évtől.
Két tanulmányautó vitte a prímet a standon, bár ezekről jobb tudni, hogy szériamodelleknek ágyaznak meg. A köznép számára az Invitation fontos üzenetet hordoz: a Nissan afelé tendál, hogy Európában is áruljon úgymond normál autókat, azaz nem mindenféle kategóriák mixelésével kikevert rétegmodelleket is. Az Invitation ugyanis annak a kisautónak az előfutára, amit szintén Angliában fognak gyártani, és körülbelül a Corsának, Polónak lesz ellenfele. 2013 végén érkezik, és mivel azt a kapacitást örökli meg, amit eddig a Note gyártására használtak, értelemszerűen a Note már nem marad sokáig a piacon. A kisautók hibridizálásának a hullámai a Nissant még nem érték el: már két szomszédjánál is bemutattak ilyet (Jazz és Yaris hibrid), Palkovics Péter sajtós erre csak annyit mondott: mi hibridünk a kompresszor. Itt a Micrában már használt, egészen jó kis 1,2-esre gondolt. Mellesleg ebbe a modellbe is bepakolják a parkolást segítő Around View Monitort, vagyis ugyanúgy körbekamerázzák, mint az otthon nemrég bemutatott Qashqait.
Bár még pontos megjelenési dátumot nem hajlandók mondani, a Hi-Cross is szériaautó lesz előbb vagy utóbb. Nekem kicsit olyasminek tűnt, mint a Toyota RX, biztos a forma tévesztett meg, igaz, a Nissan sokkal emészthetőbben és populárisabban rajzolta meg ezt az öszvérjárművet. Ezzel arra céloztam, hogy a Hi-Cross valami olyan lesz, mint a Qasqai, csak épp nagyobb. Hivatalosan nem vallják be, de az X-Trail helyett szeretnének valami népszerűbb modellt – az X-Trail túl jó terepen, a Hi-Crossnak viszont aszfalton kellene teljesítenie. És sokkal több vevőt vonzania.
Bár nem akarnak túlzottan hibridezni, azért ebben a hivatalos infók szerint egy hasonló hibrid hajtáslánc van, mint az Infinitikben. A benzinmotor kétliteres és közvetlen befecskendezéses, de a motor és a váltó közé iktatott villanymotorral olyan, mintha 2,5 literes lenne. A Nissan rendszerében egyébként a villanymotor mindkét oldalán van kuplung, így az autó képes tiszta villanyhajtással is haladni – anélkül, hogy állandóan tekerné a benzinmotort, mint a Hondák.
Valamiért nagy volt az érdeklődés a Juke Nismo környékén is, vajon miért?
Mindenesetre már az idén megjelennek az áthangolt futóművű, sportosított kocsik. A Nismók gyakrolatilag olyan modellek lesznek, mint mondjuk az Audinál az S-line jelzésűek, kapnak egy jó optikát, egy kis motorteljesítmény-növelést és egy még jobb futóművet. Egyébként, nem is kell ennél több.