Már van Golfjuk a svédeknek

2012.03.07. 09:07

A Volvo standján akkora volt a tumultus, hogy első nekifutásra még csak az autó közelébe sem lehetett kerülni. A V40 úgy tűnik, fontos modell, és nem szimplán a Volvo számára, valamiért az emberek fantáziáját is megmozgatja.

A miértre egyértelmű válasz a mérete. Bár az S40/V50 párt törölte a megjelenése, a V40 valójában egy rövidebb, kompakt modell. Azt mondják, hogy kombiszerű, bár ez minden meredek hátú ötajtósra igaz, a V40-re is. Innen a típusjelzés V-betűje is. Eleinte rágódtak, hogy a C30 nyomán ne legyen ez is C. Végül nem lett. Egyébként a C30, vagyis a háromajtós és a C70, a kupé-kabrió modell egy darabig még megmarad a kínálatban, nagyjából addig, amíg el nem készül a V40-alapú utódjuk.

A V40 azonban egy fura újdonság, ugyanis lényegében ugyanazt a platformot használja, mint az eddigi kis Volvók (P1-nek hívják), azaz a Fordtól érkezett Focus-platformról van szó. De a felszínt nézve sok hasonlóság nem fedezhető fel az eddigi modellekkel, annyira gyökeresen más a formája, a stílus egyértelműen az S60/V60-ét idézi.


A V40 belsejét viszont úgy alakították ki, hogy még véletlenül se lehessen az S60 konkurensének nézni: elöl teljesen normális a hely mérete. Hátul viszont meghökkentően keskeny a pad, gyakorlatilag nem éri át keresztben a kocsit. Ugyan három biztonsági öv van, de a középen fennmaradó arasznyi széles hely finom célzás arra, hogy gyakorlatilag négy emberre méretezték. A csomagtartó még a Golf/Astra kategóriában szokásos határokat sem feszegeti, 319 liter, ami látszik, dupla padlója alatt még további 16 liter rejtőzik. Vagyis a V40 valószínűleg semmilyen összehasonlító tesztet nem fog megnyerni, ez egyértelmű. Hacsak a teszt nem a gyalogos-el-nem-gázolási tulajdonságokat vizsgálja.


A Volvo V40 ugyanis elképesztő arzenált kapott, a kiállított szürkésfehér kocsin minimum három kamerát figyeltem meg, a radarok számával kapcsolatban pedig nem bocsátkoznék becslésekbe. Van ilyen a követési távolság tartásához, a városi elbambulások okozta koccanások elkerülésére, a tolatáskor a holt térből érkező keresztforgalom észlelésére (!!!), meg persze a normál parkradar-funkciókhoz. A gyalogos-el-nem-ütéshez az S60/V60-ból átvett gyalogosfelismerő rendszert vették át, ez azt jelenti, hogy amikor gyalogos lép az autó elé, a kocsi magától fékez. 

Bár úgy tűnhet, ilyesmik mellett nincs szükség más gyalogosvédelemre, a svédek ezt máshogy gondolták. Egyrészt kb 35 km/óráig képes biztosan megállni az autó, másrészt bizonyos körülmények között már a fizikai korlátok miatt sem lehetséges megállni a V40 (pl. jeges az út) – na, az ilyen esetekre hajtogattak még egy légzsákot a szélvédő alá. Igen, kívülről.

high INTL 42312
A gyalogoslégzsák a lökhárítóba épített érzékelők jelére indul, azonban a rejtekhelye a motorházfedél alatt van. Vagyis ahhoz, hogy kibújhasson, még másra is szükség van. Először a motorházfedél zsanérjait tartó pöcköt akasztja ki villámgyorsan a rendszer, majd a bedurranó légzsák az egész fedelet megemeli, és felfúvódva a szélvédő alsó részét betakarja.


A sok biztonsági rendszer mellett a Volvónál sokáig nem gyúrtak a parasztvakítás-faktorra, sőt, úgy gondolták, hogy a műszarfal formája nem lehet bonyolultabb egy Klippan kanapéénál. A V40-nél megdőlni látszik ez a trend, a szerelvényfalat a vezető felé fordították, sőt, formák jelentek meg a felszínén. De mindez semmi a műszeregységhez képest: valódi műszer nincs is az autóban, csak LCD-kijelzők, ezeken jelennek meg a dolgok. Hogy éppen mi, azt a vezető választhatja ki: van power módos séma, vöröses színekkel, hatalmas fordulatszámmérővel; van egy decensebb, elegáns séma is, ám ha valaki öko-terrorra vágyik, azoknak van eco-mód, a CO2-kibocsátást megjelenítő műszerrel. Minél jobban tartja az ember a takarékosságot, annál zöldebb lesz a műszer, a sebességet pedig csak az egyik kisebb, oldalsó kijelzőn jeleníti meg. Ja, és még egy vicces ötlet: a váltógombban LED-világít.


A V40 motorparkja elsőre kicsit kuszának tűnik, sőt, másodikra is. Ennek az oka egyszerű: a Forddal közös motorokat a Volvo igyekszik kiváltani, így a V40 ugyan használja az 1,6 literes kis PSA-Ford dízelt (D2 – 115 LE), viszont a kétliteres dízeleknél (D3 és D4 jelzéssel) már a régi öthengerest találjuk, 150 és 177 lóval.
Hasonló a helyzet a benzineseknél. Az olyan piacokon, mint Magyarország, a kis 1,6 literes benzines turbómotort vezetik be, amely a Focusban is használt, új fejlesztésű közvetlen befecskendezéses négyhengeres, 150 és 180 lóerős teljesítménnyel (T3 és T4). Hogy ne legyen ilyen egyszerű, más piacokon megmarad a régebbi Volvo öthengerese, szintén két literrel, és 180 lóerős teljesítménnyel. Hogy nagyobb legyen a kavar, ezt is T4-esnek hívják. Aki esetleg még nem vesztette el a fonalat, azoknak a Volvo a T5-ös turbómotort tartogatja, az egyik szintén kétliteres, 213 lovas, a másik viszont 2,5 literes és 254 lovas. A váltók körüli kavarodásokba nem is mennék bele, legyen elég, hogy az öthengeres benzineseket csakis automatával adják, a legkisebb dízelt és benzinest viszont csakis kézi váltóval. Kérdés?


Hogy hogyan mennek? Jól. Az alap benzinmotorral is 8,8 alatt van százon a V40, ebben a számban a legjobb a legerősebb T5, mindössze 6,5 másodperccel. A kis dízel 12,3 másodperc, a legjobb dízel 8,3 alatt képes ugyanerre. A Volvo egyébként nagyon agilis futóművet és kormányzást igér, sőt, lesz egy egy centivel alacsonyabb sportfutómű is a típushoz.


A motorok körüli kavarodásoknak akkor lesz vége, ha a Volvo vagy kifejleszt, vagy vásárol egy új, közvetlen befecskendezéses, valószínűleg négyhengeres benzinmotort a régi kétliteres helyett – mint Bodrogai Gábor, a Volvo Autó Hungária ügyvezetője elmondta, a Ford motorszállításai néha nem zökkenőmentesek, emiatt néha megnyúlnak a szállítási határidőik. De ennek hamarosan vége, 2014 végén érkezik a saját fejlesztésű scalable platform, azaz a szabadon nyújtható platform, amely alkalmas lesz arra, hogy a legkisebbtől a legnagyobb típusig mind ráépüljön, akárcsak a Volkswagen MQB-platformja. Ez egyben a Fordról való leválás egyik fontos lépése lesz – a tíz éve futó XC90 utódja lesz egyébként ez a modell.


Visszatérve a V40-hez: az S40/V50 gyártása már leállt, de az új típusnak még nincs ára. Az importőr szerint nem lesz olcsóbb a kifutó modelleknél – kezdetnek legyen elég ennyi. Konkurensei között mindenképp az Audi A3-ast, a Mercedes új A-osztályát sorolhatjuk fel, mivel mindkettő új modell – olyannyira, hogy ezeket is most Genfen mutatták be – a Volvo nyilván igazodni fog hozzájuk.

Az oldalról ajánljuk

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

12 perce
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
BMW M235 – 2025.
  • Tesztek

BMW M235 – 2025.

április 11., 13:49
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11