Ez eddig a legjobb repülő autó
Régi álom egy olyan jármű, amely teljes értékű közlekedési eszköz lehet szárazföldön és levegőben egyaránt, de eddig viszonylag kevés életképes próbálkozással találkoztunk. Talán az összecsukható szárnyú Terrafugia az egyetlen, még élő projekt, de az a jármű is elég ügyefogyott mindkét szerepkörében. A holland PAL-V tervezői azonban sokkal radikálisabb ötletet valósítottak meg, amely az adatok alapján egész hatékonynak tűnik.
Keskeny és magas, kétszemélyes járművet építettek, amely a egy személyautó és egy motorkerékpár különös ötvözetének tűnik: a felépítmény kanyarban bedől, így viszonylag nagy sebességnél is stabil maradhat. Ilyenkor a légcsavarok és a kormányfelületek a karosszériához simulnak, így nem akadhatnak bele semmibe. Szétnyitva a PAL-V teljes értékű autogiróként működik (ilyen repülő szerkezetet már mi is próbáltunk), azaz a nagy, kéttollú felső légcsavar szárnyként működik, a hajtást pedig a gép hátulján elhelyezett tolólégcsavar végzi. A fura szerkezet maximális szebessége aszfalton és a levegőben egyaránt 180 km/h, leglassabb repülési sebessége pedig 50 km/h. A fel- és leszálláshoz 165 méternyi sík terepre - akár füves kifutópályára - van szükség, a gép fogyasztása pedig óránként 36 liter levegőben, ami 500 km körüli hatótávolságot jelent.
A 680 kilogrammos jármű vezetése szárazföldön elvileg egyszerű személyautó-jogosítvánnyal lehetséges, a levegőbe emelkedéshez azonban pilótaengedély, és egy 30 órás tanfolyam elvégzése szükséges. Ennek ellenére eddig ez a szerkezet tűnik a legéletképesebbnek. Ha minden a tervek szerint halad, 2014-re elkészülhetnek az első sorozatgyártású darabok is, és bár a pontos árat nem ismerjük, a PAL-V állítólag nem lesz drágább, mint egy középkategóriás prémium-autó.