Már a Toyota is építőkockázik
Az európai autógyártók különböző mértékben ugyan, de mint igyekeznek közös műszaki alapokra építeni különböző modelljeiket. A japánok azonban más módszert követtek, legalábbis eddig. A költségcsökkentés kényszere azonban egyre erősebb, így a Toyota szakít az eddigi hagyományokkal.
A Toyota eddig viszonylag kevéssé használta ki a különféle modellek közti alkatrész-megosztásban rejlő lehetőségeket. Inkább azzal igyekeztek megfogni a pénzt, hogy egy-egy modell műszaki alapjait csak két-három generációnként tervezték újra az alapoktól, de átgondolt platform-stratégiát eddig nem alkalmaztak. Most azonban bejelentették, hogy a továbbiakban a TNGA – Toyota New Global Architecture – programot követik. Ennek lényege, hogy több, egy időben fejlesztett, de a világ más-más tájain forgalmazott, így részleteiben igencsak eltérő modell ugyanazokra a műszaki alapokra épülhet. A gyáriak ettől a fejlesztési ciklusok lerövidülését, és akár 30%-os költségcsökkenést várnak.
Mindez persze csak a Toyotánál számít újdonságnak: ma már hasonló elvek mentén fejleszt az autógyártók nagy része, sőt, a Volkswagen már tovább is lépett: ők a teljes modellválasztékot építik egyetlen platformra. A Toyota korábban egységes platformok nélkül is meg tudta előzni minden vetélytársát, és bár az utóbbi néhány évben veszített a lendületéből a cég, könnyen lehet, hogy az új stratégia révén az eladásokat és a nyereséget is tovább növelhetik, így élesebbé válhat a General Motorsszal és a Volkswagennel folytatott verseny a világelsőségért.