Már a BMW-sek is tapizhatnak

2012.07.11. 11:15

A BMW szokatlan módon, online sajtótájékoztatón mutatta be az iDrive és a Professional néven jegyzett csúcsnavi és szórakoztató központ újdonságait. Hogy mi az az online sajtótájékoztató? Ez alapján egy kissé gyenge dramaturgiájú Youtube-videó – ám tény, hogy jövő évtől egy BMW-ben még élvezhetőbb lesz.

A dolog szépséghibája mindössze annyi, hogy az iszonyatos fejlesztőmunka gyümölcsét azok élvezhetik, akik a Professional művésznevű, nagyképernyős navit választják. Hogy legyen elképzelésünk a dologról: ennek felára mondjuk egy 6-os Coupéhoz (hirtelen ennek az extralistája volt kéznél) körülbelül 820 ezer forint. Már csak azért is felesleges lett volna annyi újságírót elhurcolni valahová drágán.

Az elsőként taglalt újdonság viszont csak a BMW-nél számít annak, hisz az Audi az A3-asban már használ hasonlót. Arról van szó, hogy az iDrive tekerőgombjának a teteje egyben tapipad is, vagyis egy érintésérzékeny felület. Hogy ez mire jó? Egyrészt a karakterfelismerő programmal meggyorsítható a szövegbevitel: az ember csak leírja a betűt, és elvileg fel is ismerte a számítógép, nem kell mondjuk a navigációnak betekerni a gombbal az összes betűt, mint egy tárcsás telefonnal. Ugyanez a felület szolgál kétujjas zoomolásra is (pl térkép, weblapok), akárcsak az érintőképernyős mobilokon.


Az iDrive Touch nevű újítás, a Professional navival 2013-tól lesz elérhető Európában, míg Kínában már idén nyáron ezt adják a 7-es sorozathoz. A kínaiak számára különösen előnyös a karakterfelismerés, mivel itt már az első egy-két vonal alapján sok karakter kizárható a lehetőségek közül, amiből van szép számmal: összesen 40-50 ezer írásjelük létezik, bár ebből az okosabbja sem használ 3500-4000-nél többet. Egyébként ezek a fejlesztések nemcsak a BMW-khez, hanem a Minikhez és a Rolls-Royce-okhoz is elérhetők lesznek.


A Professional rendszer logikája ugyan maradt változatlan, de a megjelenése nem. Új, 3D menüanimációk jelentek meg, sőt, a grafikus gyorsító erejéből arra is futja, hogy az iDrive térbeli mozgását (billentés) is megjelenítse a képernyőn. A térkép is 3D-s házakkal jelenik meg, a High Guiding funkció minden közelgő útelágazódásnál szép madártávlati képet szolgáltat.
Új multimédiás funkciók is megjelentek, mint például a zenelejátszásnál a hasonló zenék lejátszása funkció, bár enélkül az algoritmus nélkül elvoltunk eddig. Sokkal fontosabb, hogy a BMW elsőként épített be olyan hot-spotot, amely a negyedik generációs mobilhálózat („akár”) 150 Mbit/s sebességű adatforgalmát osztja meg wifin.


Az újítások sora az üzenetdiktálás funkció bemutatásával folytatódott, amellyel sms-t vagy emailt diktálhatunk az autónak. Még mielőtt valami nagyon komoly hardvert sejtenénk a BMW-kben, ki kell ábrándítanunk mindenkit. Az történik, hogy a hangbemondás rögzül, ezt elküldi a rendszer mobilneten a szerverekre, ahol az felismeri a szöveget, visszaküldi mobilneten, majd ezt átlövi a tulaj telefonjára Bluetooth-on, amely aztán elküldi az üzenetet. A felhőalapú szövegfelismerő rendszer egyébként fokozatosan megtanulja az adott vezető beszédét értelmezni, alkalmazkodik hozzá.


Egy BMW egyszerre két okostelefont tud magához csatlakoztatni. Jelenleg egyébként az iPhone komolyabb integrációja az egyik fontos lépés, ami azt jelenti, hogy lesznek a BMW által jóváhagyott alkalmazások. Ezekhez kiadják a szoftverfejlesztői készletet, és ezekkel olyan alkalmazások készülhetnek iPhone-ra, amelyek a BMW-ben a nagy képernyőt használják, iDrive-val kezelhetők és nem vonják el túlzottan a vezető figyelmét. Hamarosan, 2013- közepétől egyébként megjelennek az androidos BMW-alkalmazások is.