Európában mutatóban is alig akad kínai személyautó, de Ausztáliában egész szép számmal futnak az utakon – azaz futottak, egész idáig. Most azonban mintegy 23 ezer kínai autót hív vissza az ausztrál fogyasztóvédelmi hatóság, miután több típusban is azbesztet találtak.
Az ügy érdekessége, hogy nem valamelyik ismeretlen sufni-gyártó termékeiről van szó. A kínai autóipar két nagyágyúja, a Chery és a Great Wall építette be autóiba a tiltott anyagot: azbeszt-betétekkel hőszigetelték a kipufogó motortérbe eső részét. Az azbeszt évtizedeken át igen népszerű ipari szigetelőanyag volt világszerte, de mióta kiderült, hogy a vékony szálakból álló anyag gyakran okoz tüdőrákot és egyéb tüdőbetegségeket, számos országban tiltott az előállítása és a használata is. Így ma már az EU tagországaiban, Észak-Amerikában és Ausztáliában is tiltólistán van – ám úgy néz ki, Kínában még nincs efféle korlátozás.
A Chery és a Great Wall persze megígérte, hogy amint lehet, eltávolítja az azbeszt-szigeteléseket a már eladott autókból, és valószínű, hogy az exportra szánt típusokba már nem építenek azbeszt-tartalmú alkatrészeket. Ugyanakkor a botrány nem jött jókor, hisz a Great Wall és a Chery is európai és észak-amerikai terjeszkedésre készül – az előbbi Olaszországban, az utóbbi Bulgáriában tervezi beindítani helyi autó-összeszerelő üzemét.