Vége a káosznak a General Motorsnál?
A General Motors iskolapéldája a nehézkes, vízfejű multinacionális vállalatoknak, ahol a zavaros belső működés már az életképességet veszélyezteti. Dan Akerson, a GM jelenlegi vezérigazgatója olyan átszervezésbe kezd, amely hatékonyabbá tenné a működést.
A GM jelenleg túl széttagolt: egymástól szinte független, sőt, néha egymás ellen dolgozó részlegek összessége, amelyek sokszor párhuzamosan fejlesztenek ki azonos célú alkatrészeket. Túl sok az értekezlet és a terv, túl komplikált a döntési lánc, de túl kevés az erős termék is, amely eltarthatná a vállalatot. A kaotikus felépítés egyik, kétségkívül pazarló hatása például, hogy sokkal többféle alkatrészt használnak, mint szükséges volna. Így lehetséges, hogy a GM autóiban összesen 30 féle ajtózárat használnak, míg a Toyotánál, ahol sokkal komolyabban veszik a költségek optimális szinten tartását, mindössze ötféle zárat építenek az összes típusba.
Elemzők szerint egy alapos átszervezés valóban nagy hasznára válhatna a vállalatnak - csökkenhetnének a költségek, miközben nőhetne a sikeres modellek száma - de egyesek arra figyelmeztetnek, hogy a korábbi, ilyen irányú próbálkozások többet ártottak, mint használtak. Abban azonban szinte minden megfigyelő egyet ért, hogy lépni kell, ha el akarják kerülni, hogy a GM ismét külső támogatásra szoruljon, vagy csődbe menjen egy újabb recesszió alkalmával.