Indiai lesz a Lancia?

2012.09.18. 12:25

Míg az európai autógyártók egyre nehezebben maradnak talpon, vannak cégek, amelyeknek nem a pénz hiányzik, hanem egy jó név, és a sok évtizedes tapasztalat. Ilyen az indiai Mahindra, amely most a Fiatnál próbál minderre szert tenni.

Az indiai vállalatóriás régóta gyárt autókat, de eddig az iparág peremén húzódott meg. Leginkább a jól jövedelmező hazai piacra termelnek, az viszont számukra is egyértelmű, hogy a nemzetközi piacok meghódításához önerőből évtizedekre lenne szükségük. Anand Mahindra, a vállalat vezérigazgatója és tulajdonosa a hírek szerint azért jött Európába a közelmúltban, hogy a folyamat felgyorsítására keressen megoldást. Olaszországi látogatásának okairól egy helyi lapnak nyilatkozva elmondta, egy komplett autómárkát szeretne vásárolni, tervezőrészleggel, műszaki tapasztalatokkal és márkanévvel. „Elavult gyártelepeket nem szeretnénk vásárolni, hisz ezekkel nem lennénk versenyképesek. Ennél sokkal többre lenne szükségünk.”

Mahindra úr szavaiból és a helyszínből egyetlen következtetés adódik, amelyet már az olasz sajtó is levont: az indiaiak a Fiat egyik márkáját vennék meg, ha eladó lenne. Erre van is esély, különösen mivel a Fiatnak sem tesz jót a dél-európai autópiac összeomlása. Azt már mi tesszük hozzá, hogy az olasz autógyártó márkái közül a Lancia tűnik a legkevésbé nélkülözhetetlennek, így nem lehetetlen, hogy ezt átpasszolnák a Mahindrának, akár komplett műszaki háttérrel: platformokkal, motorokkal és fejlesztési háttérrel együtt – persze ha a Mahindra ezt megfizetné.

A Fiat jelenleg zömmel amerikai típusokkal próbálja életben tartani a Lanciát: a Chrysler 300C-t kínálják Lancia Themaként, a Chrysler Voyagert pedig Lancia Voyagerként – ezen felül van három saját tervezésű modell, a középkategóriás Delta, a Musa mini-egyterű és az Ypsilon kisautó. Az azonban egyértelmű, hogy a Fiat nem képes elegendő forrást áldozni a Lancia fejlesztésére, hisz a Fiat, az Alfa Romeo és a Chrysler márkák fejlesztése viszi el a pénz és a fejlesztési potenciál nagy részét. Így az olaszoknak is egyszerűbb lenne, ha a Lanciát eladnák – ezzel több anyagi és szellemi forrás maradna a sikeresebb márkák fejlesztésére.

A Mahindra valószínűleg hasonló modellben gondolkodik, mint a Tata, amely a Jaguar és a Land Rover felvásárlásával váltott jegyet az európai prémium-kategóriába.