Azt sem tudni, honnan jött az információ, de igazi nonszensz ami az olasz sajtóban napvilágot látott: a Fiat a Chrysler mellé nyakába venné az Opel gondját is, ha a GM-Peugeot együttműködés csődöt mondana. Egy dolgot most leszögeznénk: hogy ez megtörténjen, arra a statisztikai esély egész pontosan nulla. Azt is megmondjuk, miért.
Az megkérdőjelezhetetlen tény, hogy az Opel most bajban van. Éves szinten milliárd eurós nagyságrendű veszteséget termel, és ez vegytisztán közgazdasági szempontból egyértelművé teszi, mi a teendő: meg kell tőle szabadulni. A GM számára az Opel azonban nem csak egy részleg Európában – bármilyen furán is hangzik – hanem az egész óriásvállalat legaktívabb műszaki fejlesztési központja. Ez az oka, hogy nem szabadultak meg tőle, amikor a hitelválság alatt a német kormány is segített új vásárlót találni. Hiába veszteséges az európai autógyártás, ha eladják az Opelt az évtizedek alatt felhalmozott iszonyatos szellemi tőkével együtt, a cég gyakorlatilag elveszti a személyautó-fejlesztési képességét. A fejlesztőrészleg nélkül viszont fabatkát sem ér az Opel, különösen most, amikor Európában jelentős túlkínálat van személyautókból.
Elvben megoldást hozhat a Peugeot-GM szövetség: közös fejlesztéssel és gyártással mindkét cég milliárdokat spórolhatna, és becsukhatnának néhány feleslegessé vált üzemet. Ahhoz azonban, hogy a megtakarítás a pénzügyi eredményekben is jelentkezzen, éveknek kell eltelnie, és félő, hogy a Peugeot csoportnak ennyi ideje már nincs. A Fiat ajánlata alighanem erre az esetre vonatkozik – ha egyáltalán nem csak hírlapi kacsáról van szó – azaz megszabadítaná a GM-et az Opel terhétől, ha a Peugeot-szövetség valamiért kútba esne. A Fiat persze nem fizetne egy fillért sem, csak átvenné az irányítást, ahogy a Chryslerrel tették – ám az az érzésünk, ezt az ajánlatot nem fogadja el a GM vezetése, ha van még ott egyetlen menedzser is, aki ismeri a vállalat belső viszonyait.
Márpedig láthatóan van: míg a fogalmatlan pénzügyi elemzők az Opel eladását sürgetik, a GM részéről többször, határozottan kijelentették, hogy a vállalat sem részben, sem egészben nem eladó. Ehelyett tőkét emeltek az Opelnél, és igyekeznek ismét nyereséges vállalkozást faragni belőle, ahogy tíz éve folyamatosan.