Jönnek a kéthengeres Volkswagenek?
Történelmileg úgy alakult, hogy a négyhengeresek sima járása az etalon az autóiparban – sokan már a háromhengereseket is kellemetlen kompromisszumnak találják. Az azonban nem kétséges, hogy egy autó hajtásához kevesebb henger is elegendő – például kettő. Az autógyár szempontjából ez a megoldás kifejezetten vonzó lehet, hisz szinte fele annyi alkatrész kell a motor megépítéséhez – az más kérdés, hogy a vevők tolerálják-e a kéthengeres karakterét. A Fiat már épít ilyen motort, és úgy hallani, a Volkswagennél is egy hasonló konstrukción dolgoznak.
A németek állítólag egy apró dízel megépítését fontolgatják, amely a legkisebb modelljeikben is használható lenne. A 800 köbcentis, kéthengeres TDI motor nagyrészt ugyanazokból az alkatrészekből épülhetne, mint az 1,6 literes négyhengeres, és simán elérhetnék vele a 60-65 lóerős teljesítményszintet, ami az Up! vagy a Polo hajtásához már elég lehetne. A vevők számára az alacsony fogyasztás jelenthetné a vonzerőt, de persze csak akkor, ha a Volkswagen meg tudja oldani a kéthengeresek legnagyobb problémáit.
Egy négyütemű kéthengeressel két probléma is van. Az egyik, amelyik még tűrhetően megoldható, a két, egyszerre járó henger kiegyensúlyozatlansága. Ezt kiegyenlítőtengellyel szinte teljesen el lehet tüntetni. A másik, az alacsony fordulaton jelentkező egyenetlen erőkifejtés – már nagyobb gond lehet, de elvben nem lehetetlen, hogy ezen is úrrá legyen a Volkswagen mérnökcsapata. A háromhengeres persze jobb ötlet lenne, hisz jóval kultúráltabb működésű minden szempontból, de ha ilyen mértékben nő tovább az üzemanyagok ára, akkor fontosabb lesz az alacsony fogyasztás, mint a szép egyenletes működés, így a kéthengeres dízel akár sikeres is lehet.
A VW mini-dízele állítólag már 2013-ban bemutatkozhat, és hamar bekerülhet a Volkswagen mellett a Skoda és a Seat legkisebb modelljeibe is.