Az NHTSA – az Egyesült Államok közlekedésbiztonsági kormányügynöksége – nemrég figyelmeztetést adott ki, amely a kínai utángyártott légzsákok veszélyeire figyelmeztet. A történet érdekessége, hogy a figyelmeztetést most az ORFK-tól is megkaptuk, Óberling ezredes aláírásával.
Az internetről rendelt gagyi kínai utángyártott légzsákok az NHTSA szerint igen veszélyesek is lehetnek. Nem elég, hogy egy részük nem működik, amelyik igen, az a vizsgálatok szerint tüzet okozhat, vagy fémrepeszeket szórva okozhat sérüléseket. Azt azonban az amerikai ügynökség sem tudta biztosan megmondani, hogy honnan lehet megismerni a rossz légzsákokat. Ezzel csúnyán ki is húzták a gyufát a helyi alkatrész-kereskedőknél, akik úgy vélik, a kormányügynökség minden utángyártott légzsákot forgalmazó céget bűnözőnek állít be, és azt sugallja, hogy csak a márkaszervizek menthetik meg az autótulajdonost az életveszélytől.
Ez egy nagyobb vita része az Egyesült Államokban, ahol épp napirenden van a kérdés, hogy az autó tulajdonosának joga van-e ott és úgy szereltetni a járművét, ahogy szeretné. A vita régóta folyik, folyni is fog még egy darabig, hisz az egyik oldalon a márkafüggetlen alkatrész-kereskedők és szervizek, és mellettük a vásárlók pénztárcája áll szemben az autógyárak és márkaszervizeik érdekeivel. Az NHTSA állásfoglalása ebben az összefüggésben egész mást jelenthet, mint önmagában, de azt nehéz lenne megmondani, hogy az ORFK-nál felfigyeltek-e erre.
Azzal persze csak egyetérteni lehet, hogy óvakodjunk a hamisítványoktól. De az alapján a lista alapján, amelyet az NHTSA összeállított, és amely szinte az összes, Észak-Amerikában forgalmazott korszerű autótípus nevét tartalmazza az elmúlt 5-10 évből, nemigen jutunk közelebb a lényeghez. Honnan lehet tudni, hogy egy utángyártott légzsák – vagy bármilyen más alkatrész – amelyet mondjuk az e-bayről rendel valaki, rendeltetésszerűen működik-e, vagy hasznavehetetlen, életveszélyes gagyi. A válasz ijesztő: sehonnan – és ezen sem az NHTSA, sem az ORFK nem tud változtatni.