Az 1993-as szintre csökkentek az újautó-eladások Európában az autógyártók szövetségének (ACEA) egutóbbi kimutatása szerint, miután novemberben 965 ezer új autót helyeztek forgalomba összesen. A csökkenési tendencia tartós, szinte minden európai uniós autógyártót érint. Így nem csak az autóipar szenvedi meg a vásárlási kedv csökkenését, hanem közvetve az Európai Unió gazdasága is.
Az Automotive News Europe összeállítása kitér egyes márkákra, amikor részletesen beszámol a keresletcsökkenés összetevőiről. Az elemzés kiemeli, hogy az elmúlt hónap nagy vesztese a Renault és a Dacia, a két márka eladásai mintegy 27,4 százalékkal maradtak el az egy évvel korábbitól. A francia autóipar másik oszlopa is inog, hiszen a PSA (Peugeot-Citroen) 16 százalékos csökkenést könyvelhet el. Őket követi a General Motors és márkái az Opel/Vauxhall, illetve a Chevrolet, melyekből összesen 13 százalékkal kevesebbet helyeztek forgalomba, mint tavaly ugyanezen időszakban.
A csökkenő tendencia vonatkozik a Fiat-csoportra is, melynek eladásai közel ugyanannyit (12,8%-ot) csökkentek az elmúlt hónapban, mint a GM-é. A legnagyobb európai autógyártó, a Volkswagen-csoport sem kivétel, esetében a csökkentés 2,5 százalékos. A Mercedes is kevesebb vásárlót vonzott, esetében a csökkenés csupán 0,7 százalék, míg a BMW-Mini ebben a helyzetben nagyon örülhet a maga 0,4 százalékos növekedésének.
A fentiek tükrében meglepő, hogy mindeközben a Hyundai 7 százalékkal növelni tudta eladásait az ACEA-hoz tartozó országokban, így nagyobb részt hasíthatott ki magának az összes gyártó által novemberben eladott közel egymillió új gépkocsiból.
Szédítő számok ezek, különösen ha tudjuk, hogy az év eddig eltelt tizenegy hónapjában 11,7 millió új autót helyeztek forgalomba el az Európai Unió, illetve Svájc, Norvégia és Izland területén. Ez 1993-óta a legalacsonyabb adat. Az általános csökkenés egyben az erővonalak átrendeződését is jelenti. Míg Franciaországban körülbelül 19 százalékkal kevesebb új autót helyeztek forgalomba novemberben, mint egy évvel korábban, addig Angliában 11 százalékot nőtt a piac, ezzel az utóbbi lett Európa második legnagyobb újautó-piaca az év eddig eltelt időszakában.
A Bloomberg közreműködésével készített értékelésben megkérdezett elemző, Erich Hauser, a Credit Suisse munkatársa szerint nem várható javulás a jövő évben sem, sőt elképzelhető, hogy az idén eladott darabszám tovább csökken majd 2013-ban.