Colin Chapman annak idején azzal szerzett hírnevet a Lotusnak, hogy könnyebb autókat épített, mint bárki más, így gyengébb motorokkal is gyorsabbak voltak a sportkocsijai, mint a legtöbb konkurense. Az Elise-Exige sorozat is ezt az ősrégi elvet követte, a legújabb Lotus, az Exige V6 Cup R azonban már nem igazán könnyű – igaz, ezt részben kompenzálja a motor elképesztő ereje.
Eleve meglepő, hogy a Toyota 3,5 literes V6-osát begyömöszölték valahogy az apró Exige karosszériájába. Ráadásul a Camry motorja kapott egy kompresszort is, így a maximális teljesítménye 368 lóerő, a csúcsnyomatéka pedig 413 Nm lett. Ezzel a motorral azonban az autó tömege is megnőtt: 1040 kilogrammot nyom, ami egyáltalán nem tűnik kevésnek, legalábbis ahhoz képest, hogy a régi, négyhengeres modellek 100-150 kilóval könnyebbek voltak. A Cup R persze így is félelmetesen gyors: 3,8 másodperc alatt elérheti a százas tempót, a végsebessége pedig 274 km/h.
Ez a gép kizárólag versenycélra készült, így nem motor teljesítménye a legfontosabb. A jó futómű, aerodinamika és fékrendszer legalább olyan lényeges, hisz ezek teszik lehetővé, hogy az autó ne csak egyenesben, kanyarban is gyors legyen. A Lotus ezen a téren hibátlannak tűnik: a nagy hátsó diffúzornak és a méretes hátsó légterelőnek köszönhetően jelentős leszorítóerőt termel nagyobb tempónál, a futómű széles határok közt állítható, az AP gyártmányú fékrendszer pedig kifejezetten versenyautókhoz készült. Természetesen a kötelező biztonsági kellékeket is tartalmazza az autó: homológ bukócsövet, kagylóülést, hatpontos biztonsági övet és tűzoltókészüléket.
A Cup R bemutatóját az idei Autosport International-en tartották a napokban, az első példányok pedig még a tavaszi szezonkezdés előtt megérkezhetnek az első megrendelőkhöz. Így az idei nemzetközi sportkocsiversenyek egyikén-másikán már biztosan találkozhatunk az új Lotus változattal.