Tizenhat hengerre vált a Rolls-Royce?
A presztízsmárkák körében időnként felüti a fejét a hengerszám-szaporítási őrület. Annak idején, amikor a 750i-ben megjelent a BMW első modern V12-ese, a konkurencia vakon követte. Most a Rolls-Royce készül hasonló lépésre, bár egy V16-os értelme méginkább megkérdőjelezhető.
Valójában a hengerszám-háborút nem a Rolls-Royce élesztette újjá, hanem a Bugatti. Eddig azonban senkinek nem jutott eszébe követni az őrült példát: a Veyron nyolcliteres W16-os motorja eddig egyedülálló volt, ami a hengerek számát illeti. Ám úgy hallani, a Rolls-Royce most olyan szuper-kupét tervez, amely, ha sebességben nem is, presztízsben, luxusban és persze árban ott lesz, ahol a Bugatti sportkocsija. Így került elő a V16-os motor terve, amelyet 2004-ben az egyedi 100EX tanulmányban már megmutattak. Ez a szörnyeteg 9 literes, és a hírek szerint bőven 700 lóerő felett lehet a maximális teljesítménye, főleg ha az aktuális divatnak megfelelően turbófeltöltést is kap.
Tizenhat henger már műszaki szempontból is nehezen indokolható személyautókban - nem véletlen, hogy a történelem során meglehetősen kevés ilyen készült. A háború előtt két amerikai gyártó, a Marmon és a Cadillac gyártott luxusmodelleket ilyen motorral, azóta viszont csak egy ilyen szériamodell készült, a Cizeta-Moroder sportkocsija az 1980-as és 1990-es évek fordulóján. A BMW korábban próbálkozott már ilyen motorral: a Project Goldfish eredménye egy 6,7 literes, bő 400 lóerős motor volt, amely végül csak a prototípus-fázisig jutott.
A Rolls-Royce persze nem adhat ki félmunkát a keze közül, és egy V16-os motor szériagyártásra érett formába hozása nehéz feladat. Van egy csomó olyan probléma, amely kisebb motoroknál nemigen jelentkezik – például a hosszú főtengely lengései – és még megoldásra vár, de persze a motor köré tervezett autót is tökéletesre kell csiszolni. Így lehet, hogy az autó legkorábban négy év múlva, 2017-ben jelenhet meg, feltéve, hogy addig nem változtatnak a terveken.