Qoros, a kínai Jetta-álom

2013.03.06. 05:43

Ízlelgessük csak a nevét. Qoros. Hogy is kell ejteni? Korosz? Kurosz? Még jó, hogy számozzák az autóikat, a legelsőt hármasnak hívják. Képzeljék, ha neveket adnának neki, és becsúszna még egy Tino- vagy Getz-kaliberű. Igaz, gondolom a magyar piac nem annyira központi kérdés Kínából nézve, ahol a Chery (Kína legnagyobb független autógyára) egy Israel Corporation nevű holdinngal megalapította ezt a fura márkát, azzal a céllal, hogy bevegyék Európát.

Testközelből nézegetve a standot bizony vészjósló a profizmus. Bár csak két példányt állították ki, meg két tanulmányautót, ugyanennek a típusnak a ferdehátú és a kombi változatát, az egész stand van olyan jó, mint bármelyik európai cégé, sőt, vannak sokkal rosszabbul bevilágítottak. Az autók körül kínai hoszteszek várnak, és amint egy érdeklődő hozzá bír férni a kocsihoz, bepattannak mellé, és nulla akcentussal elmagyarázzák angolul a középső, érintőképernyős cucc működését, ami gyakorlatilag mindent vezérel az autóban, leszámítva a klímát.

Hűha. Hová csöppentem? A VW lehúzhatja a rolót?

Mert a Qoros 3 egy Jetta-méretű autó, 4,6 méteres hosszal és közel 2,7 méteres tengelytávval. Igaz, a külsején inkább BMW-s elemek tobzódnak, de hát mit lehet tenni? Ennyi déjà vu tán még belefér. Ránézésre a rések is normálisak, tényleg megnyerő a kocsi. És ez a Qorosban a legfenyegetőbb. Aztán jön a belseje, puha, habosított műanyag világgal, matt fém kilincsekkel, bőr ülésekkel, egész europid formákkal. Ajha. Ha még olcsó is lesz...

Aztán beül az ember. Hely van, hátul is. A bőr tapintása már kissé gyanús, de nini, ott egy hamutartó...hopp, ez kifordult a helyéről. Tegyük csak vissza. És mintha az ajtók sem csukódnának, csak erőteljes csapkodásra. Mind. Így nem lehet fotózni, mert gyakorlatilag három másik ajtót próbálnak valakik egyre jobban bevágni, úgy, hogy a kocsi beleremeg. Be kéne állítani. Hát igen, a kilincsek is kissé karcosan járnak.

Nem tudom miért, de nekem valahogy olyan volkswagenes-skodás a belső, még az ablakemelő kapcsolók, a világításkapcsoló, a kapaszkodók, a műanyagok felszíne, minden. Ez alapvetően nem baj, egyedül a műszeregység grafikája tűnik a végletekig primkónak. Jé, és elöl olyan rolós fedele van az italtartóknak! Hopp. Na ennek is kiszakadt már a határolója.

Aztán kinyitják a motorházfedelet. Kulturált, sőt, jól dizájnolt motortér. Aztán amikor lecsukják, az egész orr-panel, lökhárítóstól, lámpástól majd leesik, úgy megremeg. Maga a fedél is érezhetően nagyon vékonyka anyagból van, és úgy tűnik, az egész autó is. A csomagtartó nyitására még csak titkos gomb van, amit a helyi hoszt működtet, maga a csomagtér is jól néz ki, és elég hatalmas is. A padlójának a burkolata kicsit vékonyka, de akkor se rossz. Az embernek az az érzése, hogy a tervezők a látható minőség fogalmát már megértették, de sajnos, amint hozzáérünk valamihez, az egész VW-s, BMW-s máz elporlad.

Azonban a Qoros 3 ennek ellenére vészjósló jelenség, mert azok a problémák, amelyeket felsoroltam, össze nem mérhetők a kínaiak első katasztrofális kísérleteivel. Oké, még valahogy a külső tükör sem rögzül már, mert valaki nekimehetett, de ha ezek nem lennének, azt mondanám: jesszusom, mi lesz itt? Ez csak simán egy prototípus, és a prototípusok minden autóból vackok, lehet, hogy mire szériában gyártják, kijavítják a bóvli megoldásokat. És ha ezt megcsinálják, akkor hamarosan bajban lesznek a japán, koreai és európai cégek, mert akkor már csak egy hibája lesz a Qorosnak: a neve.

Természetesen a kínai hölgy nekem is elmagyarázta, hogyan működik a középkonzolra beépített az infotainment-rendszert vezérlő 8 colos tablet: mint egy tablet. Klasszul lehet játszani azzal, hol legyen a hangzás súlypontja, a vezetőülésnél, hátul vagy pont középen, ahogy az utasoknak tetszik. Igaz, a hangja nem egy Bose, de könyörgöm, ez egy olcsó kínai autó lesz, amiben még van is némi jópofa ötlet.

Azt persze még nem tudták megmondani, hogy mennyire olcsó, mert csak júliusban, a forgalmazás kezdetekor dől el, mit kérnek érte. Ahogy a kínai hölgy fogalmazott, egyelőre csak két országban akarják árulni, Kínában és Európában. Mert neki az EU is egy ország, csak kisebb. Próbáltam kiszedni belőle, hogy Nyugat- vagy Kelet-Európáról van-e szó, de annyit mondott, hogy ilyen preferenciáik nincsenek. Egyszóval bármi megtörténhet. Ja, és utána fél évenként bemutatnak egy-egy új modellt, összesen vagy ötöt, ha jól emlékszem. Az európai autóiparnak az is rossz hír, hogy nem fognak belesétálni még egyszer abba a csapdába, amibe Brilliance rútul beleszaladt. Vagyis az ígéretek szerint a kocsik biztonsága már az európai normáknak megfelelő lesz. Persze a hármas és az ötös NCAP-osztályzat is megfelelő, majd meglátjuk, mennyi.

Ami a motorokat illeti, a kínaiak egyelőre két 1,6 literessel indítanak, a szívó változat 126, a turbós 156 lóerős, de már dolgoznak az AVL-lel az újakon is: lesz egy háromhengeres turbós 1,2-esük és egy 1,6-os turbó, de ezek már közvetlen befecskendezéssel készülnek majd, 2014-től. A kommunikáció része, hogy hangsúlyozzák: ők is a nagy beszállítókkal dolgoznak, mint Harman, Continental, Bosch, Getrag, TRW, így talán az sem meglepő, hogy egy frissen bemutatott márka új autójához, csiribú-csiribá, előhúztak a cilinderből egy duplakuplungos váltót, amire mondjuk egy Toyota, Nissan, PSA évek óta képtelen vagy nem hajlandó. Arra is büszkék, hogy a futóműfejlesztéseket az a Klaus Schmidt vezette, akit a BMW M Gmbh-tól csábítottak át, az egyik alelnök pedig korábban a VW America elnöke volt, és ez még csak a jéghegy csúcsa.  A gyártás egy teljesen új, 250 ezer négyzetméteres gyárban indul majd be Csangsuban, állítólag szinte kész van.

Ha véletlenül nem csinálták volna össze magukat az európai gyártók, akkor máris ott a következő fenyegetés, a hibrid Qoros koncepció – igaz, ezen látszott, hogy a hátsó tengelynél csak kamu a villanymotor, amely papíron 50 kilowattos lesz. Ebbe már az 1,2 literes turbómotort fogják beépíteni előre, 130 lóerővel, de az autó tisztán elektromos módban akár 120-szal is tud majd haladni, igaz, maximum pár kilométert.

Úgy tűnik, készül a kínaiak legprofibban felépített rohama Európa bevételére. Hát, majd meglátjuk.

Az oldalról ajánljuk

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

5 órája
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21