Ízlelgessük csak a nevét. Qoros. Hogy is kell ejteni? Korosz? Kurosz? Még jó, hogy számozzák az autóikat, a legelsőt hármasnak hívják. Képzeljék, ha neveket adnának neki, és becsúszna még egy Tino- vagy Getz-kaliberű. Igaz, gondolom a magyar piac nem annyira központi kérdés Kínából nézve, ahol a Chery (Kína legnagyobb független autógyára) egy Israel Corporation nevű holdinngal megalapította ezt a fura márkát, azzal a céllal, hogy bevegyék Európát.
Testközelből nézegetve a standot bizony vészjósló a profizmus. Bár csak két példányt állították ki, meg két tanulmányautót, ugyanennek a típusnak a ferdehátú és a kombi változatát, az egész stand van olyan jó, mint bármelyik európai cégé, sőt, vannak sokkal rosszabbul bevilágítottak. Az autók körül kínai hoszteszek várnak, és amint egy érdeklődő hozzá bír férni a kocsihoz, bepattannak mellé, és nulla akcentussal elmagyarázzák angolul a középső, érintőképernyős cucc működését, ami gyakorlatilag mindent vezérel az autóban, leszámítva a klímát.
Hűha. Hová csöppentem? A VW lehúzhatja a rolót?
Mert a Qoros 3 egy Jetta-méretű autó, 4,6 méteres hosszal és közel 2,7 méteres tengelytávval. Igaz, a külsején inkább BMW-s elemek tobzódnak, de hát mit lehet tenni? Ennyi déjà vu tán még belefér. Ránézésre a rések is normálisak, tényleg megnyerő a kocsi. És ez a Qorosban a legfenyegetőbb. Aztán jön a belseje, puha, habosított műanyag világgal, matt fém kilincsekkel, bőr ülésekkel, egész europid formákkal. Ajha. Ha még olcsó is lesz...
Aztán beül az ember. Hely van, hátul is. A bőr tapintása már kissé gyanús, de nini, ott egy hamutartó...hopp, ez kifordult a helyéről. Tegyük csak vissza. És mintha az ajtók sem csukódnának, csak erőteljes csapkodásra. Mind. Így nem lehet fotózni, mert gyakorlatilag három másik ajtót próbálnak valakik egyre jobban bevágni, úgy, hogy a kocsi beleremeg. Be kéne állítani. Hát igen, a kilincsek is kissé karcosan járnak.
Nem tudom miért, de nekem valahogy olyan volkswagenes-skodás a belső, még az ablakemelő kapcsolók, a világításkapcsoló, a kapaszkodók, a műanyagok felszíne, minden. Ez alapvetően nem baj, egyedül a műszeregység grafikája tűnik a végletekig primkónak. Jé, és elöl olyan rolós fedele van az italtartóknak! Hopp. Na ennek is kiszakadt már a határolója.
Aztán kinyitják a motorházfedelet. Kulturált, sőt, jól dizájnolt motortér. Aztán amikor lecsukják, az egész orr-panel, lökhárítóstól, lámpástól majd leesik, úgy megremeg. Maga a fedél is érezhetően nagyon vékonyka anyagból van, és úgy tűnik, az egész autó is. A csomagtartó nyitására még csak titkos gomb van, amit a helyi hoszt működtet, maga a csomagtér is jól néz ki, és elég hatalmas is. A padlójának a burkolata kicsit vékonyka, de akkor se rossz. Az embernek az az érzése, hogy a tervezők a látható minőség fogalmát már megértették, de sajnos, amint hozzáérünk valamihez, az egész VW-s, BMW-s máz elporlad.
Azonban a Qoros 3 ennek ellenére vészjósló jelenség, mert azok a problémák, amelyeket felsoroltam, össze nem mérhetők a kínaiak első katasztrofális kísérleteivel. Oké, még valahogy a külső tükör sem rögzül már, mert valaki nekimehetett, de ha ezek nem lennének, azt mondanám: jesszusom, mi lesz itt? Ez csak simán egy prototípus, és a prototípusok minden autóból vackok, lehet, hogy mire szériában gyártják, kijavítják a bóvli megoldásokat. És ha ezt megcsinálják, akkor hamarosan bajban lesznek a japán, koreai és európai cégek, mert akkor már csak egy hibája lesz a Qorosnak: a neve.
Természetesen a kínai hölgy nekem is elmagyarázta, hogyan működik a középkonzolra beépített az infotainment-rendszert vezérlő 8 colos tablet: mint egy tablet. Klasszul lehet játszani azzal, hol legyen a hangzás súlypontja, a vezetőülésnél, hátul vagy pont középen, ahogy az utasoknak tetszik. Igaz, a hangja nem egy Bose, de könyörgöm, ez egy olcsó kínai autó lesz, amiben még van is némi jópofa ötlet.
Azt persze még nem tudták megmondani, hogy mennyire olcsó, mert csak júliusban, a forgalmazás kezdetekor dől el, mit kérnek érte. Ahogy a kínai hölgy fogalmazott, egyelőre csak két országban akarják árulni, Kínában és Európában. Mert neki az EU is egy ország, csak kisebb. Próbáltam kiszedni belőle, hogy Nyugat- vagy Kelet-Európáról van-e szó, de annyit mondott, hogy ilyen preferenciáik nincsenek. Egyszóval bármi megtörténhet. Ja, és utána fél évenként bemutatnak egy-egy új modellt, összesen vagy ötöt, ha jól emlékszem. Az európai autóiparnak az is rossz hír, hogy nem fognak belesétálni még egyszer abba a csapdába, amibe Brilliance rútul beleszaladt. Vagyis az ígéretek szerint a kocsik biztonsága már az európai normáknak megfelelő lesz. Persze a hármas és az ötös NCAP-osztályzat is megfelelő, majd meglátjuk, mennyi.
Ami a motorokat illeti, a kínaiak egyelőre két 1,6 literessel indítanak, a szívó változat 126, a turbós 156 lóerős, de már dolgoznak az AVL-lel az újakon is: lesz egy háromhengeres turbós 1,2-esük és egy 1,6-os turbó, de ezek már közvetlen befecskendezéssel készülnek majd, 2014-től. A kommunikáció része, hogy hangsúlyozzák: ők is a nagy beszállítókkal dolgoznak, mint Harman, Continental, Bosch, Getrag, TRW, így talán az sem meglepő, hogy egy frissen bemutatott márka új autójához, csiribú-csiribá, előhúztak a cilinderből egy duplakuplungos váltót, amire mondjuk egy Toyota, Nissan, PSA évek óta képtelen vagy nem hajlandó. Arra is büszkék, hogy a futóműfejlesztéseket az a Klaus Schmidt vezette, akit a BMW M Gmbh-tól csábítottak át, az egyik alelnök pedig korábban a VW America elnöke volt, és ez még csak a jéghegy csúcsa. A gyártás egy teljesen új, 250 ezer négyzetméteres gyárban indul majd be Csangsuban, állítólag szinte kész van.
Ha véletlenül nem csinálták volna össze magukat az európai gyártók, akkor máris ott a következő fenyegetés, a hibrid Qoros koncepció – igaz, ezen látszott, hogy a hátsó tengelynél csak kamu a villanymotor, amely papíron 50 kilowattos lesz. Ebbe már az 1,2 literes turbómotort fogják beépíteni előre, 130 lóerővel, de az autó tisztán elektromos módban akár 120-szal is tud majd haladni, igaz, maximum pár kilométert.
Úgy tűnik, készül a kínaiak legprofibban felépített rohama Európa bevételére. Hát, majd meglátjuk.