A McLaren-stand sztárjának a P1-et szánták. Ott is állt, messzire sárgállott a tömegben, magasra felcsapott ajtóival úgy nézett ki, mint egy támadásra készülő sziámi harcoshal, kilencszáz lóerő, vagy nyolcszáz, netán ezer? A számok – egy bizonyos szinten felül – már nem mondanak semmit.

A hátulja, a két – befelé kunkorodó ívvel és a diffúzorral – inkább hasonlít egy tanulmányautóra, mint bármire, amivel Monaco utcáin találkozni lehet: zseniális. Természetesen karbon monokok köré épül minden, ezen a szinten ezt másképp nem is lehet csinálni, talán ezért is némiképp egyforma minden, hasonló kategóriájú autó. Az ajtók mélyen beleharapnak a vaskos küszöbökbe, az orra lapos, ugyanakkor az egész autó nagyon kompakt és kicsi, ahogy a LaFerrari is az.
Kettejükben az a közös, hogy lekörözik a Lamborghini 3,4 millió eurós autóját mind menetteljesítményekben, mind formatervben. Az ember elhiszi, hogy ezek az igazán versenypályára való, nagyon gyors dolgok. Kicsik, erősek, könnyűek és szépek. A Lamborghini inkább meghökkentő, de a McLaren jól néz ki.
Egészen addig, amíg be nem fordulunk a sarkon és meg nem látjuk az F1LM-et. Ami üt. Pedig nem áll középpontban, sőt, a P1 háta mögött, féloldalasan fekszik egy emelvényen, mégis olyan elementáris erővel hat az emberre, hogy önkéntelenül is térdre rogyik előtte. Elismerésem a McLarennek, hogy kihozták, hiszen ilyenkor ritkán kérkednek a kiállítók a múltjukkal, annál többet hablatyolnak a jövőjükről.
Pedig látszik, hogy aerodinamikai szempontból egy kőbalta a P1-hez képest. A tudomány sokat fejlődött a kilencvenes évek óta, de letisztult, egyszerű és mégis céltudatos vonalai messze elegánsabbá teszik utódjánál. Nincs szüksége drámai dizájnra, mégis olyan mértékű brutalitás süt belőle, mint az 1920-as évek repülőgépmotoros versenyautóiból: ez egy rohadt nagy motor, pillekönnyű bódéban, mai szemmel nézve szalagfékekkel. Gyere, ha mersz!
Ráadásul ez egy LM, melyből alig féltucat készült, könnyebb, versenykészebb, mint a mezei F1, rádió helyett Peltor-átbeszélővel, emelt teljesítménnyel és központi anyás versenyfelnikkel. Ha majd egyszer valaki megírja a szupersportautók történelmét és a Ferrari F40-et nevezi meg a modern hiperautók ősanyjának, akkor a McLaren F1 lesz az apjuk. Szívómotoros, V12-es, ahogy azt kell, pokolba a turbókkal! Tippeljenek, melyiket fotózták többet.
És persze a Pagani Huayra. Amit élő ember nem tud kiejteni, kivéve tán Horaciót, akivel nem sikerült találkozni, ráadásul az autóját is csak egy emelvényről nézhettük meg. Eszméletlen dolgai vannak: a nyitott váltómechanizmus 86 darab – forgácsolt alumínium és acél – alkatrészből áll, az oldalbozokba beszabott kofferek önmagukban egy Volkswagen Passatot érnek és az AMG-motor úgy pompázik a gigantikus géptető alatt, mint egy aranyba-ezüstbe mártott Zeusz-szobor.
Minden apró részlete merész, az orr aktív légterelőinek munkahengerei is a végletekig kidolgozottak és polírozottak, pedig jó eséllyel soha nem látni őket. Annyira sok a csillogás és a vakítóan polírozott acél, hogy már túlmutat a giccsen és felfoghatatlanná lesz. Durva, ez a megfelelő szó.
És akkor képzeljék el, hogy mindez a méregdrága tudomány és ember által szinte ki nem autózható teljesítmény, mindez az exkluzivitás filléres, öntapadós matricával van dekorálva, mely fennen hirdeti, hogy mennyit futott a Top Gear tesztpályáján. Nem a Nodschleifén, hanem egy reptéri libakergetőn.
Nem értem, miért kell ez nekik, valahogy nehezen tudtam illeszteni ahhoz az összképhez és filozófiához, amit a Pagani sugallt. Lelkük rajta, minden bizonnyal tudják, mit csinálnak.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
