Ahogy Genfbe menet elnéztem, a B osztály legfrissebb, kecskeméti kiadása bejön a jól szituált anyukáknak, mert elég sokat lehet belőle látni az utcán. Azt hiszem, ezt a modellcsaládot eddig is az ő érdeklődésük tartotta életben, a férfiemberek nem túlzottan tudnak érte lelkesedni, még akkor sem, ha elismerik: praktikus.
Az igazi férfias gép a CLA lesz Kecskemétről, hisz azt – ellentétben a B osztállyal – csak nálunk gyártják, mindegy, hogy az ausztrál vagy az amerikai piacra készült. Genfben alaposabban is megnézegettem végre a kicsinyített CLS-t, amely ugyanolyan kupészerű, de alapvetően fronthajtásos technikára épül, igaz, már most választható hozzá összkerékhajtás is. A Mercedes egyébként a ma létező legkisebb légellenállási alaktényezőjű személyautóként promózza a CLA-t. Anélkül, hogy ennek a jelentésébe belemennénk, legyen elég annyi, hogy tényleg rendkívül áramvonalas a forma, majdnem olyan kicsi az alaktényezője, mint a VW egyliteres autójának, a csepp alakú XL1-nek: változattól függően 0,22-0,23. Csakhogy a CLA nem egy 50 példányban készülő turnéautó, hanem rendes szériagyártmány, amit gondolom, tízezer szám ont majd a kecskeméti gyár. Még az alját is a szélcsatornában reszelték olyanra, amilyen lett: teljesen sík, hátul pedig diffúzoros a kialakítása.
Érdekes, hogy mennyire nem létszik rajta kívülről a rokonság a B-vel, de ránézésre az A osztállyal is csak az orra közös. A legnagyobb eltérés a többi tesójához képest az, hogy az oldalablakai keret nélküliek, ettől talán még elegánsabb a formája. A CLA-nak rendes méretű csomagtartója is van, pedig a kupélimuzin-forma azt sugallja, hogy pici a feneke. Hát nem az, maga az autó elég hosszú, több, mint 4,6 méteres. Meghökkentően szép. Ha majd lesz belőle AMG, az lesz minden idők Magyarországon gyártott legerősebb személyautója
Bár a CLS egy számmal nagyobb, azért nem fényűző benne a helybőség, ezért kíváncsi voltam arra, hogyan lehet elférni a kisebb CLA-ban. Meglepődtem, mert teljesen normálisan: úgy tűnt, hogy legalább akkora a tér, mint az A osztályban, ha nem nagyobb. Azt hittem, legalább a plafon alacsony lesz, de egy átlagembernek biztosan nem lesz gondja, csak a formaterv sugallja ezt. A trükk az, hogy hátrafelé haladva az oldalsó üvegfelületet nagyon erősen lejt, mint egy kupén – de a tető sokkal kevésbé lankás. Viszont a beszállás tényleg nem könnyű, be kell húzni a fejet. A CLA belseje már szinte egy az egyben A osztály, a műszerfal és az ülések is ugyanolyanok, akár az ötajtós kis Merciben. Ez egyébként azt jelenti, hogy hátul ugyan három öv van, de a pad kialakítása inkább kétszemélyes.
Genfben már ott volt az A osztály legerősebb változata, az A 45 AMG is, ez már csak azért is érdekes a számunkra, mert ugyanezzel a hajtáslánccal készül majd a CLA 45 AMG is, amit szintén Kecskeméten gyártanak majd. 360 lóerős személyautót eddig senki sem gyártott Magyarországon, bár ne higgyük, hogy eddig olyan rosszul álltunk, ugyanis az Audi RS3 volt eddig a csúcs, 340 lóval. Erre dob rá most húszat a Mercedes.
A kis AMG érdekessége, hogy ezt a hihetetlen teljesítményt egy mindössze kétliteres motorból facsarták ki, egy kettős megfúvású turbó segítségével, amely maximum 1,8 bar túlnyomással tolja a levegőt a négy hengerbe. A motort kirakták felmetszve az AMG szeparált területén, már az is megdöbbentő, mekkora csövön jön a levegő a légszűrőházból. A vízhűtéses intercoolert is a motorra telepítették, így meglepően kompakt a szívórendszer; ez használ a gázreakciónak is, hisz nem kell a levegőnek megkerülnie a fél motorteret. A motor ugyanúgy készül, mint a többi AMG modellé: minden egyes darabot egy ember szerel össze.
A 360 lóerő rengeteg, ahogy a 450 Nm (2500-5000/perc) nyomaték is, ezt jó érzéssel nem lehet kézi váltóra bízni. Az AMG egy hétfokozatú, a kormány mögötti fülekkel is kezelhető, duplakuplungos váltót kap, ez egy jó nagy darab a motortérben. Innen ágazik le a hátsó hajtás, maga az összkerékhajtás a személyleírás alapján erősen hasonlít a Haldex rendszerekre: egy többtárcsás tengelykapcsolót szorít össze az olajnyomás, amit egy villámgyors, elektromos hajtású szivattyú állít elő, amint a vezérlő elektronika szerint szükség van rá.
Az AMG modellből kiállították az Edition 1 nevű szériát is, ez extra elemeket tartalmaz. Illetve, nem simán kiállították, hanem felgurtnizták a stand egyik lankásabb részére, így alulról is alá lehetett kukucskálni. A fékei hatalmasak, elöl 35 centi az átmérőjük. A kipufogórendszerben rafinált csappantyúk nyitják-zárják a hangulatkeltő bödönöket, ha az ember jobban odalép, kár, hogy a kipufogóvég nem több, mint egy keret a hátsó lökhárító műanyag héján, mögötte meg ott árválkodik a csupasz csővég mind a két oldalon. Az A 45 AMG forgalmazását júliusban indítják Európában, bár gondolom, nem ez lesz a húzómodell, hanem valamelyik CDI, amire ugyanúgy meg lehet venni ezeket a harciasító karosszériaelemeket.