Kell egy BMW 15 rugóért?
Tudjuk, hogy Kínában lényegében nincs védjegy-védelem, vagy ha igen, csak elméletben – eddig még senkit nem büntettek meg azért, mert lemásolta más termékét. Nem csoda, hogy erre az új iparágra sem csapnak le a hatóságok, amely olcsó autóknak kölcsönöz drága külsőt.
A többség számára nálunk is elérhetetlen dolog egy vadiúj BMW, és Kínában is ez a helyzet. Egy 523 Li például 420 ezer jüanba (16 millió forintba) kerül, egy helyi tervezésű Brilliance H530 szedán viszont 3 millióért megkapható. A BMW épp ezért ritka, az emberek többsége elvétve lát ilyen autót – tehát talán az sem szúr szemet, ha a BMW-ség kimerül a hűtőrácsban és a jelvényekben. Mifelénk az ilyen megoldás kevésbé működne, és csak részben azért, mert a többség azonnal felismer, és hangosan kiröhög egy ilyen átalakítást. Az efféle hamisítást a hatóságok sem tűrnék sokáig: egy BMW feljelentése nyomán a kisipari jelvény- és vese-gyárosok hamar a dutyiban kötnének ki.
Nem így Kínában, ahol mostanság kezdett virágozni az efféle átalakító készletek piaca. Nem csak Brilliance-ra készítenek BMW-sítő készletet szűk 15 ezer forintnak megfelelő jüanért, de lehet Lexus RX a BYD terepjárójából, vagy Mercedes az előző A osztályra eleve megszólalásig hasonlító BAIC BC 301 Z-ből. Persze csak messziről lehet összekeverni az eredeti autókat a másolatokkal, de nyilván sokan lesznek, akiknek ennyi is elég.