Nem eladó a kínai Rolls
Valószínűleg a Bentley és a Rolls standjai adták az ötletet a FAW számára, a Hongqi luxusautók prezentálására. Mondjuk egy apró különbség elkerülte a figyelmüket: az említett cégeknél például tudnak angolul.
A kínai FAW már évek óta riogatja az autós világot a Hongqi L5-L7-L9 jelzésű limuzinjaival, amelyek a népi Kína vezetőit hivatottak szállítani. Már a név is beszédes, a hongqi (aminek a kiejtése a hontyi és a honcsi közé esik) vörös lobogót jelent, erre utal az autó orrán is egy stilizált vörös plexi lobogó, amire minden más autónál azt mondanánk, hogy felszeleteli az elé kerülő gyalogost. Csakhogy az ilyen, felvezetéssel közlekedő állami autóknál ez kevésbé jelent gondot.
A FAW-ról annyit illik tudni, hogy Kína egyik legnagyobb autóipari állami cége, amely saját márkanevein is árul autókat, teherautókat és buszokat, továbbá külföldi partnerekkel több vegyesvállalatban is érdekelt, például a VW-csoporttal, a Toyotával és a GM-mel is rengeteg autót gyárt. Ezek mellett a Hongqi nem túl fontos üzletág, és nem is a köznépnek szól.
Így aztán ember megfelelő párttagsági könyv nélkül be sem tehette a lábát a zászlós járművek közelébe, csak nézegethetett az üvegkordon mögül. Ugyan tettem egy kísérletet, de az újságíró vagyok jelszó nem működött. Pedig erre még a Rolls kapui is meg szoktak nyílni.
Ilyenkor nincs más hátra, mint a nézelődés, illetve a kérdezősködés. Vizuális szemrevételezés alapján az állapítható meg, hogy:
- az eleje Volga M21
- a közepe Rolls-Royce
- a hátulja Zil
- háromféle tengelytávval készül.
Annyi látszik még, hogy van zászlótartója, tolatóradarja, és a felnik mögül gyanúsan aftermarket lyuggatott féktárcsák nézegetnek kifelé.
Valljuk be, ez nem sok, ezért odasomfordáltam a stand sarkában álló, nyílt tekintetű úrhoz, hogy meséljen. A kommunikáció a következőképpen zajlott:
- Tudna nekem mondani valami információt ezekről az autókról?
- Ez egy titok....ezek titkos autók.
- Meg lehet venni őket?
- Nem. Talán később.
- Csak állami limuzin?
- Igen.
- Gyártják őket, vagy csak prototípusok?
- Gyártják.
- Szériában?
- Gyártják.
- Milyen volumenű a gyártás?
- Elnézést...ööö...
- Sorozatban gyártják, vagy kézzel?
- Gyártják.
- Sok készül belőlük, vagy kevés?
- Igen, gyártják.
Itt feneklett meg a beszélgetés. Ezt az úr is érzi, és rámutat valakire a távolban, hogy az illető majd többet tud, de az illető annyival tud többet, hogy már az elején bevallja, nem beszél angolul.
Annyi még tudható, hogy a FAW saját fejlesztésű motorokat gyárt, párat ki is állítottak, volt köztük V8-as, sőt, még V12-es benzines is, az L jelzésű limókban valószínűleg ez az utóbbi van, titkosszolgálati információk szerint hatliteres és 400 lóerős.
A FAW-nak van autója a köznép számára is, kicsitől a nagyig.
A kedvencem az a FAW V2-volt, ami nyilvánvalóan nem a népszerű második világháborús német rakéta után kapta a nevét, hanem arrafelé a betű-szám kombó a menő. A vásárló örülhet, hogy nem a két betű-négy számos verziót kapja, hanem egy ilyen kis rövid, frappáns V2-t. Formai szempontból érdekes, hogy az autók arcán többnyire a hűtőmaszk tölti be a száj funkcióját, viszont a V2 olyan, mintha egyszerre akarna szomorú és vidám szmájli lenni. Egyébként a kiskocsi belseje meglepően igényes, nagyjából a Citroën DS3 stílusát nyújtja, bár a minőségről nem nyilatkoznék, mert zárva voltak az ajtói.
Viszont a szalon legnagyobb minőségi meglepetését is a FAW szolgáltatta, a köznépi prémiumautójával, a H7-tel. Ez már sokkal inkább megvehető, így a vörös zászló szimbólum is sokkal kisebb az orrán. Kívülről nem túl jellegzetes, de ez Kínában egyben azt is jelenti, hogy nem is visszataszító. Viszont belül eleve olyan bőrszag csapja meg az ember orrát, mint a BMW-kben, és ami még durvább, a bőr minősége is olyan. És a műanyagoké is. Sőt, a fabetétek is gyönyörűek, króm kerettel. Döbbenet, mert a legtöbb kínai kocsi csúf, büdös, de minimum gagyi belül. A formákon lehetne vitatkozni, meg azon is, hogy a rádió gombjain tényleg a legjobb betűtípust használták-e, de az autó utastere, kidolgozása nem simán megközelíti, hanem el is éri az európai színvonalat. Ami a technikát illeti, még egy hálózatról tölthető hibridet is elő tudtak állítani. Így a FAW standja kétszeresen is a legmeghökkentőbb volt, egyrészt a Hongqi, másrészt a minőség miatt.