Csoda történt. Ismét veszik a kocsikat
Évekre visszanyúló hagyomány azon borongani, hogy pokoltúrán van az európai autópiac, és vele az Európai Unió autóipara. Minderről kevesen tudják, hogy a nagyjából húszéves mélyponton stagnáló eladások egyik oka az eurozóna válsága, melynek következménye, hogy a vásárlók egyszerűen nem mernek nagyobb költekezésbe, például autóvásárlásba fogni.
Az ACEA, vagyis az Európai Autógyártók Szövetsége szorgalmasan gyártja statisztikáit a nagy nihilről, melybe ezúttal új elem is került. Néhány országban ismét nőtt az újautó-kereskedelem forgalma és nekik köszönhetően, tádámm, majdnem két százalékkal több autót adtak el idén áprilisban, mint 2012-ben. Ez az elmúlt tizenkilenc hónap után az első, melyben nem folytatódott a lejtmenet.
Ugyan a fontos piacok közül kizárólag Nagy-Britanniában adtak el több autót, Németország, Franciaország apad, de a briteknél körülbelül kilenc százalékos a növekmény az első három hónapban. Mintegy 63 ezer autónyi különbséget regisztráltak az előző év első három hónapjával összevetve, míg Ciprus, ahol most nem jó lakni, zuhant negyvennégy százalékot. A szigetországban egy éve több mint négyezer, most körülbelül 2,3 ezer új autó kelt el.
A magyar piacon sem jó a helyzet, nálunk az előző 2012 első negyedévében pontosan 18248 új autót értékesítettek, idén csak 17148-at, vagyis megyünk lefelé mi is. Ezek közül csak minden negyedik került magánkézbe, a többit közületi vevők, cégek és a magyar állami szervek szerezték be, flottáikhoz.
A márkák versenyében továbbra is két fontos nyertest látni az ACEA kimutatásában. A Smartot és a Mercedes-Benzt jelentő Daimlernél alig három százalékos növekménynek örülhetnek, míg a Hondánál pukkannak a pezsgők, mert szemben a német tömeggyártókkal, vagy akár a franciákkal, a japán gyártó tizennégy százalékkal növelte eladásait, amellyel ötvenezer darab fölé lendült az uniós piacok összesítésében. Az EU huszonhét tagállamának első négy hónapos eladási átlaga persze nem olyan jó mint az április versus április összehasonlítás, mivel itt hét százalékos csökkenés tapasztalható.
Akit további részletek érdekelnek az uniós újautó-piac fejleményeivel kapcsolatban, keresse fel bátran a nemzetközi szervezet honlapját. A számok nem hazudnak, itt bizony masszív válság van, nem csoda, hogy a Volkswagen-csoport őrült tempóban terjeszkedik Kínában, de ez már egy másik történet.