Egymillió kilométer áll egy Carisma órájában
1 millió 1 ezer 112 kilométer – ennyit mutat annak az 1996-os Mitsubishi Carismának az órája, amely alighanem a típus legtöbbet futott darabja. Az autót tizenöt éve egy lengyel katona hajtja, akinek az időszakos átvizsgálásokon túl, nem sok időt kellett az autó állapotára áldoznia.
A hivatása szerint ejtőernyős katona Jerzy Czarja azután vette meg az 1996-os Carismát, hogy előző autója egy balesetben összetört. A szürke Mitsubishit szomszédja árulta, aki nem tudott mit kezdeni vele, miután férje meghalt, az özvegy pedig nem tudott vezetni. A kétéves Carismában még 50 ezer kilométer sem volt, amikor Czarja átvette, de azóta egymaga beletett csaknem egymilliót.
A férfi Európa útjait járva gyűjti a kilométereket. Azt állítja, az elmúlt tizenöt évben mindössze apróbb munkákat végeztek az autón. “Minden keréknél csapágyat cseréltünk, ezenkívül új hátsó szabályzókarra is szükség volt, és persze a féktárcsák is elkoptak. A stabilizátorrudat kétszer cseréltük. Tavaly tavasszal szivárogni kezdett a hűtőfolyadék, de elég volt tömítést cserélni.”
A Carisma volt a Mitsubishi első olyan autója, amit Európában fejlesztettek és gyártottak. 1995 májusa és 2003 decembere között 400 ezer darab készült belőle, s ennek a hetven százaléka olyan ötajtós ferdehátú, mint amilyen Czarja egymillió kilométerese.
A Mitsubishi nyilván örül a lengyel katona története által generált ingyen reklámnak, de azért senki se felejtse el Irv Gordon nevét. Az amerikai nyugdíjas 1966 óta egy Volvo elégedett tulajdonosa. Irv az elmúlt évtizedekben talán többet ült autóban, mint bárki más, és amikor utoljára hallottunk róla 4,6 millió kilométer állt P1800S-ének órájában.