A Volkswagen a gázban hisz
Néhány évente újabb divat üti fel a fejét az autóiparban. Tizenöt éve mindenki az üzemanyag-cellás hidrogénhajtástól várta, hogy leváltja a benzin- és dízelmotorokat, most pedig az elektromos hajtásról hirdeti ugyanezt a fél autóipar. Persze egy-egy ilyen divatból néha valóban hasznos megoldások lesznek: ilyen volt a dízelek előretörése az 1990-es évek közepétől, vagy a hibrid modellek máig tartó divatja, amelyet a Toyota és a Honda indított ugyanebben az időszakban. A VW szerint a következő sláger a sűrített földgáz lehet – vagy legalábbis mindent megtesznek azért, hogy az legyen.
A technológia persze nem új, sőt, egyes országokban már most is igen elterjedtek a földgáz, vagy az elterjedt rövidítéssel CNG kutak, sőt, Magyarországon is akad már néhány. Ám ahhoz, hogy a CNG-vel üzemelő autók terjedni kezdjenek, több elérhető típusra lenne szűkség, és persze nagyobb politikai és autóipari támogatásra Európa-szerte. Nagyon úgy néz ki, hogy a földgáz meg is érdemelné a figyelmet, hisz lényegében ugyanazokban a motorokban hasznosítható, mint a benzin, ugyanakkor 25%-kal alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátás érhető el vele, mint a ma használt folyékony hajtóanyagokkal.
Ezzel a CNG közvetlen vetélytársa a villanyautózásnak, hisz jelenleg az autókban használt elektromos energia előállítása átlagosan 70-75 gramm szén-dioxiddal terheli a légkört megtett kilométerenként, és hasonló, ha nem alacsonyabb érték érhető el a földgáz-hajtással is. Ugyanakkor itt nem jelentkezik negatívumként a modern Li-ion akkumulátorok elképesztő ára, sem az alacsony hatótávolság és a hosszú töltési idő gyilkos kombinációja, amely a villanyautók terjedését több mint száz éve gátolja. A CNG egyetlen hátránya, hogy új kúthálózat kiépítésére lenne szükség az elterjedéséhez, de ez nem sokkal költségesebb, mint egy hagyományos benzinkút megépítése.
A Volkswagen most úgy tervezi, hogy minden nagyobb tömegben eladható modelljéből készít TGI jelzésű változatot. Ezek a típusok egyaránt használhatók CNG-vel és benzinnel, így a mobilitásuk gázkút híján sem kerül veszélybe. Az első ilyen típus, a Golf TGI BlueMotion 420 km-t tehet meg egy tank gázzal, és akár további 940-et benzinnel, a gyártó szerint ráadásul 92 g/km az átlagos szén-dioxid-kibocsátása, ami a legtakarékosabb kisautókéhoz mérhető eredmény.
Úgy néz ki, a CNG valódi alternatívája lehet a folyékony szén-hidrogén származékoknak. Van belőle bőven, a szakértők szerint még mindig több száz évre elegendő tartalék található a Földön, és mesterséges előállítása is jóval egyszerűbb, mint a kőolaj-származékoké.
Persze ezt nem csak a Volkswagen van tisztába ezzel. Európában a Fiat adja el a legtöbb CNG-s személyautót, a VW csak a második, de az Opel és a Ford is kínál ilyen típusokat. A piac azonban még nem túlzottan nagy: az év első öt hónapjában 36 ezer földgázos autót adtak el az EU területén, ami a teljes piac 0,7%-a. Az azonban a gyártóknak is érdeke, hogy az autósok felfedezzék ezt az alternatív üzemanyagot, hisz a CNG nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy teljesíthessék az Unió szigorú szén-dioxid-kibocsátási határértékeit.