Az utóbbi években egyáltalán nem alakult egyszerűen a Wankel-motorok sorsa. Az utolsó gyártó, amely a nehézségek és ismert hiányosságok ellenére is kitartott még a bolygódugattyús megoldás mellett, a Mazda volt, két évvel ezelőtt azonban már úgy tűnt, ők is feladják, a Wankel-motor pedig végleg eltűnik a süllyesztőben.
A tavalyi év végén azonban már biztatóbb híreket kaptunk, melyek szerint 2017-re várható az RX-8 utóda, mely meg is kapná a 16X-jelű Wankel-motort. A legfrissebb információk szerint ennél is hamarabb, akár két éven belül érkezhetnek Mazdák, melyekbe a 16X-et szerelik, ám addig még sok munkájuk lesz a gyáriaknak a blokkal.
Az egyik fontos feladat a fogyasztás csökkentése: a japánok célja, hogy az RX-8-asban tapasztaltnál takarékosabb, mégis erősebb legyen az új motor. Emellett tartósabbá is tennék a 16X-et, az olajfogyasztást – mely a Renesis-blokk esetében különösen a magasabb fordulatszám-tartományban volt jelentős – csökkenteni próbálják.
A Mazdához közelálló források szerint az erősebb, nyomatékosabb, gazdaságosabb és tartósabb Wankel-motor akár két éven belül is megjelenhet. Ráadásul nem az egyik meglévő típusban mutatnák be, elsőként egy teljesen új modell kaphatná meg.