Meghökkentő Volvo motorok
Fehérre festették a kiállított motorokat a frankfurti Volvo-standon, ami nagyon menő. Többféle szimbolikát lehet belelátni, az üres, fehér papírlaptól kezdve a hibrid Volvókig, amelyek mindig fehérben parádéznak, de nem is ez a lényeg. Hanem az, hogy ez a négyhengeres lesz a következő évtized összes Volvójában, vagyis muszáj jónak lennie.

Mellé állítottak egy mérnököt, akiből percek alatt érdekes infók bugyognak elő. Például az, hogy a dízel és a benzines motorblokkja lényegében ugyanaz, amivel egy ilyen, viszonylag kis gyártó esetén valamit javítani tudnak a méretgazdaságossági mutatón. Mert ez a motorcsalád bizony kizárólagos Volvo-fejlesztés, és házon belül is gyártják. A kínai gazda ugyanis számukra nem egy újabb kényszerházasságot, hanem az önállóságot jelenti.
Az eddig használt Ford-motorokat záros határidőn belül le kell váltaniuk, és a jelenlegi széndioxid-mániás időkben erre szerintük egyetlen megoldás van: a downsizing. Ennek megfelelően a többhengeres motorokat súlyosan feltöltött négyhengeresek váltják. A benzinesnél elővettek egy olyan megoldást, amellyel már többen próbálkoztak, több-kevesebb sikerrel. A kombinált feltöltést, turbóval, kompresszorral.

Először a Lancia Delta S4-esen jelent meg ez a feltöltési mód a B csoportos raliautójukban. Ott is ugyanaz volt a cél, mint ma a Volvónál: alacsony fordulaton késedelemmentes kraft, amit a kompresszor tud szállítani, magason pedig egy szép nagy turbó, ami jó nagyot tud tolni - fent már könnyebb gyorsan felpörgetni.
A Volvo is onnan veszi a mechanikus feltöltőt, ahonnan a Mercitől Miniig a legtöbben az elmúlt évtizedekben: az Eatontól. Ez viszont egy egészen apró Roots-fúvó, amit 24 ezres fordulatig pörgetnek, és le is kell kapcsolni 3500-as főtengelyfordulatszámnál, különben miszlikbe hullana. Efölött veszi át az levegőtolás feladatát a turbófeltöltő, amely 306 lóerőt fúj ki a kétliteres négyhengeresből a teljesítménygörbe csúcsán.

A kétliteres dízelnél sem kevésbé lenyűgözőek a számok: a D4-es jelű laza 181 lóerőt tol két sorba kötött turbóval, amelyek hasonlóképpen osztják meg a feladatokat, mint a benzinesnél a kompresszor és a turbó. A spéci befecskendezőrendszerről már mindent leírtunk a beharangozásakor - az éhezőművész dízelek legerősebbike 230 lóerős lesz, ami elég szép literteljesítmény.

Amikor Peter Mertens, a Volvo kutatási-fejlesztési igazgatója beült az interjúszékbe, azonnal meg kellett kérdeznem, mit gondol arról, hogy a minden bizonnyal remek új négyhengeresek kiszorítják a többhengeres Volvo-motorokat.
PM: A hengerek számolgatása a múlté. Ami ma számít, az a széndioxid-kibocsátás és az üzemanyagfogyasztás, ebben pedig sokkal jobbak tudnak lenni a kisebb, feltöltött motorok. Biztos vagyok benne, hogy nem fogjuk hiányolni az öt- és hathengeres motorokat, sőt, észre sem lehet majd venni, hogy az új motorjaink négyhengeresek. Ugyanazt a teljesítményt tudják, sőt nyomatékból még jóval többet is, és rengeteg energiát fektettünk az NVH-ba, borzasztó sokat foglalkoztunk a rezgésekkel, illetve a hangdizájnnal. Nem állítom, hogy úgy fognak szólni az új motorok, mint egy öt- vagy hathengeres, de gyönyörű négyhengeres hangjuk lesz.

SA: Mi a jövő, az elektromos autó, a hibrid vagy a downsizing?
PM: Az biztos, hogy a Volvónál nem akarunk másképpen kinéző elektromos autókat. Viszont minden autóba szeretnénk opcióként elérhetővé tenni a plug-in rendszert. Egy Volvo legyen szép, mint itt a standon, ha körülnézünk, és a vásárló választhasson, hogy milyen hajtást szeretne. A hátsó tengelyre épített elektromos rendszerünk erre tökéletesen alkalmas.
SA: Mit gondol az autonóm autózásról, megvalósulhat a következő öt-tíz évben?
PM: Három szempont játszik szerepet az autonóm autózásnál: a biztonság, az üzemanyag-fogyasztás és az infrastruktúra. Mi úgy gondoljuk, szükség van a sofőrre a szabályozási körben, de részfeladatokat le szeretnénk venni a válláról. Különben is úgy gondoljuk, vezetni jó, főleg egy Volvót, miért kellene kivenni a sofőr kezéből a kormányt?

A mostani autóinkban az önálló hosszirányú mozgást, a gyorsítást, lassítást tudjuk automatizálni. Hamarosan hozzájön ehhez a keresztirányú mozgás, vagyis a kormányzás is, de az autó sofőr nélküli mozgását a közeljövőben csak dugókban, araszoló forgalomban tudjuk elképzelni.
Az autonóm autózással az a baj, hogy a világot nem lehet lemodellezni. Egészen váratlan dolgok történhetnek. Az ember pedig nagyon jól felismeri a veszélyeket: bármilyen apró eseményt észrevesz, amit egy kamera lehet, hogy meg sem lát. Viszont sajnos általában rosszul reagál. Ezért érdemes segédrendszerekkel foglalkozni, mert ezek - ahogy a nevükből is kiderül - segítenek a sofőrnek. Segítenek fékezni, kormányozni, kitalálni és tökéletesen végrehajtani azt, amit a sofőr szeretne.
Ami a robotpilóta jellegű rendszereket illeti, azon dolgozunk, hogy egymáshoz kapcsolódó autóláncolatokat tudjunk alkotni. Elöl megy egy tapasztalt sofőr, mögé pedig be tudnak csatlakozni potyautasok. Ezzel az üzemanyag-fogyasztást is lehet csökkenteni, nem csak arról szól, hogy ne kelljen vezetni az autót.

SA: Mit gondol az NEDC-ciklusról? Örülnének annak, ha leváltanák egy új, más jellegű ciklussal?
PM: Jelenleg többféle emissziómérési ciklus van a világon, és mind különböző. Ez a legnagyobb baj. Kívülállóként talán nem is lehet elképzelni, milyen nehéz mindegyiknek megfelelni. Mi most például kifejlesztettük ezt a motorcsaládot, nyilván a jelenlegi szabályozásokat szem előtt tartva. Ezt szeretnénk gyártani a következő években, ezért természetesen nem szeretnénk, hogy megváltozzon a ciklus. Viszont ha egyszer majd megszületik a döntés egy új mérési szabványról, akkor nagyon-nagyon szeretnénk, hogy az már az egész világra érvényes legyen.

A Volvo-stand nagy sztárja egyébként a Concept Coupé volt, amely élőben is olyan ütős, mint az előre kiadott fotókon. Azt hiszem, nem vagyok egyedül a véleménnyel, hogy lenne helye a Volvók között egy ilyesmi kupénak, de ha csak az óvatos hivatalos álláspont igazolódik be, amely szerint stíluselemeket vesznek majd át róla a jövőbeli modellekhez, akkor is jó iránymutatónaknak tűnik a tanulmány.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
